Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer

Jag vet att det finns trådar och information men all denna information och alla dessa tältmodeller får hjärnan att braka ihop. Därför hoppas jag på er hjälp.

Jag behöver ett robust tält för alla säsonger. Det ska rymma två personer, vara självstagande, ha en hyfsad absid för packning och matlagning samt vara pålitligt i hård vind.

Jag är inte villig att lägga ut mer än omkring 2000 kronor. Vilka tält kan utgöra dom vettigaste alternativen?
 
Försök med ett begagnat hade själv ett Fjällräven Sjangeli under många år. Stabilt och komfortabelt kupoltält om än något tungt. Sålde det för nåt år sedan för 1200 kronor. Kan finnas andra fler alternativ att titta på än HB.
 
Tunneltält från ca 3000kr, lägg på ytterligare en dryg 1000 lapp för ett självstagande. Vill ni ha ett tält med skandinavisk design, dvs inner- och yttertält är kopplade och reses samtidigt, kan ni utesluta de flesta utländska fabrikaten och är kvar vid Bergans, Hillleberg, Northstar, Fjällräven och Helsport. Hittade ett från Bergans som kanske passar (?), mycket billigare kommer ni nog inte undan utan att titta på beg marknaden. Bergans tunneltält är bra, har dock ingen erfarenhet av denna fristående modell.
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/kupoltalt/bergans-antarktis.html

Tittar man på era krav förutom priset möter Hilleberg Staika resp Tarra dessa ganska väl.
 
om du har tur så har fjällsport ett marmot nusku på rea för 3500 ung. 3 persons tält som klarar mycket. närmare än så kommer du inte med din budget. om du skrapar ihop lite mer pengar är hilleberg outlet en bra start
 
Bergans Antarktis dome 2 - är inner och yttertält sammankopplade? Hittar inte så mycket detaljerad information om det.

Någon som har erfarenhet av det tältet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.