Stabilt campingtält - Coleman, Jack Wolfskin, McQuinley eller Outwell?

Årets campingsäsong närmar sig med stormsteg och eftersom glasfiberstängerna i vår flyghangar från Visent är lagade med silvertejp sen några år funderar vi på att uppgradera oss. Valet står mellan märkena i rubriken.

Vi är fyra i familjen, maken mäter 1,93 möh och vill kunna stå ordentligt. Campingen sker två gånger om året på öppna fält, en rejäl åskskur med kraftiga vindar på ett sådant, var det som knäckte tältstängerna. Placeringen gör även att jag drömmer om mörklagda sovrum.
 
Eftersom du inte skall släpa runt på tältet tycker jag du skal kolla på CanvasCamp. Har själv ett protech 400 och skall testa innertält till det i morgon.
 
Hej!

Jag funderar i liknande banor. Vi är också fyra i familjen och överväger att inhandla ett campingtält. Jag har efter lite research online kommit fram till att vi i så fall förmodligen köper ett från Outwell. De har många finesser som vi som småbarnsfamilj uppskattar.

Jag har dock ingen aning om hur det funkar med tältplatser på campingar osv. Hur stora är tältplatserna generellt? Jag lutar år att köpa ett Outwell Montana 6p eftersom vi vill ha hyfsat generösa utrymmen i tältet om vädret är dåligt. Men får ett sånt plats på en tältplats?

Och vad kostar tältplatser generellt? :)

/Sparvey
 
Jag har campat en del med otympliga tält. Det brukar inte vara några problem att få plats på campingarna, stora familjetält är standard nuförtiden.

Först bör man välja om man vill ha el eller ej. Vill man det får man oftast hyra en campingtomt med stolpe, och då tältar man tillsammans med husbilar och husvagnar. Klarar man sig utan el tältar man bland övriga tält. Oftast inte lika "rutigt" och oftast mysigare. Detta är förstås en generalisering, det ser olika ut på olika campingar.

Min uppfattning är att det kostar 2-400 kr per natt och tält. Det finns dyrare och billigare. Det finns högsäsong och lågsäsong. Tillgång till el kostar förstås mer.

Typ...

//A
 
Tack för bra svar!

Med otympliga tält, menar du då t ex av storlek motsvarande ungefär ett Outwell Montana 6p?

Så det kostar alltså typ 300 kr + tillägg för el? Det var lite dyrare än vad jag hade räknat med. Men fortfarande prisvärt jämfört med hotell, stugor, osv...

Får man upp någon värme i så pass stora tält, eller är det rejäla sovsäckar som gäller på natten?
 
Tack för bra svar!

Med otympliga tält, menar du då t ex av storlek motsvarande ungefär ett Outwell Montana 6p?

Så det kostar alltså typ 300 kr + tillägg för el? Det var lite dyrare än vad jag hade räknat med. Men fortfarande prisvärt jämfört med hotell, stugor, osv...

Får man upp någon värme i så pass stora tält, eller är det rejäla sovsäckar som gäller på natten?

Vi brukar sova i stugor på campingar när vi bilar genom Sverige och standardpris på stugor är typ 350kr (inklusive el) , inte sällan med upp till fyra bäddar dessutom, så det är inte så värst dyrt det heller! Men jag förstår tjusningen i att bo i tält!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.