Haute Route

Hej,

Vill be om tips angående Haute Route. Vi tänkte ge oss på denna rutt i slutet på januari vilket jag föreställer mig kan vara en kylslagen erfarenhet. Sällskapet är relativt erfaret på hög höjd och har vana att röra sig alperna utan guide - dock har ingen tidigare gått Haute Route.

Finns någon bra informationskälla på webben?

Vad ska man förvänta sig vad gäller temperaturer i månadsskiftet jan/feb?

Är stugorna tillgängliga i januari/februari eller är de rentav låsta? Om så är fallet innebär det ju mer packning - någon som har erfarenhet av att gå Haute Route med lite tyngre packning?

Hur lång tid ska man räkna med att det tar? 7 dygn? Finns möjlighet att proviantera någonstans på vägen?

Hur ser reträttvägarna ut generellt - är det långa partier där man inte har alternativ för att ta sig ned vid t ex olycka eller hårt väder? Hur är det med mobiltelefontäckning?

Tack för alla tips!
 
En bra bok att rekommendera är Peter Cliff bok om Haute Route.

Jan/Feb är kalla och mörka månader där refugierna är stängda (kan användas i nödsituationer)så det är tält som gäller. Går man normalvägen kan man proviantera i Bourg St. Pierre.
Reträtt finns det relativt sett bra möjligheter för fram till Chanrion. Därefter är man rätt så isolerad innan man kommer fram till Zermatt.
Mobiltäckningen är ganska värdelös och ingenting att förlita sig på.
Mer info kan du söka på forumet bl.a.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29038

Klas
 
Om ni inte tycker det är kul att bära lite tyngre och sova i tält så skulle jag skippa tält. Jag har inte gått hela vägen till Zermatt, men hyttorna på franska sidan har sjyssta övernattningsrum året om med tillgång till gas, eller alternativt ved, tallrikar, snösmältningskastruller etc. Min erfarenhet från andra håll i schweiz är att nödrummen där är ännu bättre än i frankrike. Eventuella hyttor i Italien känner jag inte till.

/Tobbe
 
Gå senare!

Jag har gått Haute Routen med UCPA och enligt deras bergsguider är det väldigt få som över huvudtaget gör denna tur inan vecka 10-12. Det krävs mycket snö på vissa passager varför man bör avvakta till möjligheterna medger en vettig förflyttning. Dessutom är stugorna ofta stänga på tidiga säsongen.

Jag har även hjälpt UCPA att författa en mkt utförlig guide om vad man skall tänka på när man gör Haute Route med dom (utgår från refuge boende), kartor över turen, packlistor etc. etc.

Om du vill har del av denna kan du maila mig på magnus.baeckstrom@home.se.

MVH
Magnus


[Ändrat av mbm 2004-12-08 kl 09:46]
 
Bra ide!

Jag har läst lite om turen och det verkar vara helt genomförbart även i Januari/Februari. Kanske kallt och lite kortare dagar men inget som behöver hindra ett äventyr!

Var har ni fått att de schweiziska stugorna skulle vara stängda? JAg har mailat till guider i chamonix och de säger att vinterrummen är öppna och att där finns kokmöjligheter och filtar. Samma info på SACs hemsida.


Kristian
 
Inte låsta kanske...

Dock har jag själv varit i en stuga på vårkanten endast några dagar efter att dom "öppnat".

När det var sängt kanske man har tillgång till delar av stugorna ändå. Dock skall man ju då tänka på att om dom inte är bemannade finns ingen service i form av mat, vatten, värme etc.

Jag har bott på obemannade stugor också och det fungerar ju, men skall man köra Haute Route på detta sätt måste man försäkra sig om att ta med all frukostmat, middagsmat, kök och annat som servcien står för under 1 vecka. Många extra kilo blir det.

MVH
 
Kul grej!!!

Lycka till med allt och hoppas ni kan skriva och berætta om er tur nær ni kommer tillbaka. har sjælv funderat på att gøra samma tur, men tummen sitter fortfarande kvar dær bak!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.