Haute Route 5 dar = vilken säck?

Jag har bokat in mig på den klassiska turen mellan Chamonix och Zermatt. Den ska väl ta minst 5 dagar. Ett riktigt äventyr med mina mått. Tidigare har jag bara gjort dagsturer så nu undrar jag hur mycket grejor man ska släpa med sig?

Det hela är ju organiserat med övernattningar och mat, så det behöver man inte ödsla tanke på.

Är det någon som har ett tips på en bra ryggsäck i lämpligstorlek som jag kan önska mig i julklapp?

Andra tips och länkar i ämnet mottages också med glädje!
 
Haute Route Tips

Kul att Du ska göra den klassiska Haute Routen. Gjorde den själv för ett antal år sedan. Har man bara tur med vädret är det bland det mest fantastiska man kan göra. Vad beträffar utrustning så antar jag att Du kommer att hyra skidor, lavinsändare och annat nödvändigt på plats i Chamonix. Det enda Du egentligen behöver utöver det är en bra ryggsäck i 35-50 liters klassen med plats för extra ombyte, plus nödvändiga saker om det skulle bli dåligt väder. Ni kommer ju att ta Er från hytta till hytta så egentligen behöver man inte så mycket. Bra isyxor för att ta sig upp de lite hårdare och isigare partierna på rutten. Bra glaciärglasögon plus goggles om det blir snö och dåligt väder. Se bara till att Du har plats för ett par liter vatten, lite mat eller snacks (vissa dagar blir väldigt långa), varma kläder, förbandsutrustning, klättersele, karbiner + glaciärutrustning, toalett-papper!!, pengar(till hytta+mat), sovsäck (ej obligatoriskt), snödamasker, stegjärn och givetvis kamera!! Trevlig tur!!
 
Gick också den klassiska turen för ett antal år sedan, fast omvänt Zermatt-Chamonix. Håller med ovanstående svar, och inte minst att ta med sig vatten och snacks att ha under dagen. Ryggsäcken bör naturligtvis vara softback, annars blir det ganska skumpigt när man åker utför. . Dessutom, glöm inte solsdyddsmedel! Förresten kan det vara intressant vilka skidor du tänker använda; klätterskidor (haute route-skidor) eller telmarkare. Jag använde det senare. Det blir rätt mycket att gå uppför och då är telemarkssidor och telemarskpjäxor helt klart att föredra. Dessutom, det blr några timmars gång på barmark, och även då är naturligtvis telemarkspjäxor klart bättre.

Trevlig tur!
 
Har tänkt på telemarktanken men jag vet inte än. Jag är fortfarande inte säker på telisar när offpisten blir trixig och knölig. Och eftersom jag inte vet vilka svårigheter som kommer ligga i min väg så kan det bli det trygga alternativet. Men jag kommer hinna med någon vecka med telisar innan det är dags att ge sig av, och känns det bra då åker jag med hälen lös även nedför.

Jag vill bara kolla att jag vet vad du menar med "softback". Är det Haglöfs tight XL typ? Du skulle inte kunna nämna några märken/modeller om jag har fel?
 
De flesta ryggsäckstillverkare gör softpack, så det finns många märken att välja mellan. Softpack är allstå en ryggsäck utan utvändig ram, vilket innebär at den sitter direkt på ryggen, och därmed stabilare.
 
Tipps ryggsäck

Kul för dig , att riktigt äventyr !!

Ryggsäck : titta på Haglöfs ROC 45 Liter
Smalare än Tight , bra för rörligheten
Bra höftbälte ! Inget tingel-tangel !!

Har själv en Haglöfs pro-tight xl , men tycker den är för bred , Hade ROC kommit förra sesongen
hade valet blivit en ROC 45 .
 
Tack för alla synpunkter!

Jag har redan varit och klämt på ROC 45. Där finns så många remmar och spännen att jag inte riktigt förstår vad allt ska vara till... Men en riktigt bra ryggsäck verkar det vara.

Nu är man allt bra skidsugen. En dryg månad har jag kvar till första skidresan (Haute Route blir senare i vår) och det känns som olidligt lång tid.

/Robert
 
Haglöfs

Jag hade nog lagt mina pengar på något annat än en produkt från Haglöfs. Jag har blivit bränd av deras dåliga kvalitet så många gånger att jag inte skulle använda deras prylar i en "skarp" situation om jag så hade fått dem gratis.

-Jean-Claude , attendez!!!! mon sac á dos est caput...

-Qu'est-ce qui se passe Robert?

-Le truc la, et le truc la sont cassés :(

-Mais Robert, pourquoi as-tu prié un sac de Haglöfs???

Jag hade satsat på Arcteryx (Borea eller nya Khamsin) om du har gott om pengar. Kolla annars in nån av Berghaus eller Karrimors mer "enkla" (=inte så mycket skräp på) modeller om du är ute efter nåt mer i samma prisklass som Haglöfs. Jag kan inte svära på att priserna är i nivå fortfarande ( jag har inte behövt hålla mig uppdaterad sen jag började använda Arcteryx...)
 
Telemark pa Haute-Routen

Gick sjalv turen med telemarkskidor. Vad som slog mig till en borjan var hur oerhort svart det var att aka telisar med en tung ryggsack! Efter ca 2 dagar hade vi lart oss, aven om vi fick stanna efter en sisadar 10 svangar: helt utpumpade :) . Om du inte kanner dig helt saker i (all) slags sno, kan det nog bli annu svarare, men a andra sidan ar det nagot alldeles speciellt att aka telisar i alperna; folk stirrar pa en :) och det hander att de fragar en hur det gar att aka pa langdskidor!
 
Et godt tips er å kjøpe sekken der nede i Chamonix før avreise.
I forhold til norske priser, er f.eks. Lowe nesten have prisen

Håkon
 
Haglöfs ROC vs. Everest Adventure

Tack för alla(s) synpunkter.

Det är nu två månader kvar till avresa och det börjar bli dags för inköp av säcken. Har varit och klämt på många märken nu, frågat, provat, knäppt och dragit. ROC 45 ger ett väldigt bra intryck. Den verkar kraftig, tålig och genomtänkt. Att den skulle gå sönder på en fin liten tur i alperna håller jag inte som troligt. Fast är den perfekt? Helst skulle jag vilja ha en säck med skidfästen från Ortovox som är flyttbara som på ROC. Vidare vill jag ha "hela-vägen-runt" dragkjedjan från Marmot-säckarna och en bärsele från North face! Lite på skoj, men inte helt osant. Har även varit (märkesfixerade bör sluta läsa nu) på Stadium och tittat på Everest-ryggsäckar. Där säljer de en 45-liters modell med de flesta av de egenskaper som jag efterfrågar för 699 kronor. Den sitter bra på min rygg dessutom. Hur den skiljer sig från flagskeppet i genren: Arcteryx Borea, som kostar ca 3300 på en nätbutik, kan jag bara spekulera. Jag har nämligen inte sett någon Arcteryx "live" men skillnaden i pris är ju...ja, påtaglig.

Nu står valet mellan ROC 45 som imponerat mest (1595 kr där jag varit) och budgetvarianten från Everest som kanske behövs lappas & lagas med silvertape efter bara en vecka. Vilken det blir får ni inte veta nu. ;)

Jag har bestämt mig för att inte åka på telisar. Det blir istället randonné-skidor/pjäxor som jag får låna där nere. Det ingår ju i resan (UCPA).

Jag återkommer med en rapport när turen är avklarad. Jag kommer då berätta vilken säck jag använde och hur det gick för både säcken och mig själv.

Ha det bra tills dess!

:cool: Hälsningar,
Robert Blomquist
 
?

om du ändå är beredd att lägga 1500 på en säck så kan väl lägga till ytterligare nån hundring och skaffa tex en Arcteryx Khamsin 38. Det är så mkt pengar att jag tycker det hade varit synd att nöja sig m en Haglöfs. Jag köpte en Karrimor Hot45- väldigt plain och enkel säck, inget lull-lull från en engelsk nätbutik för totalt 900:- inkl frakt, det kanske skulle kunna vara ngt?
Annars låter 700:- helt ok för en Everestsäck- kanske ingen jag skulle satsa mitt liv på och inte så häftig på afterskin men jag har svårt att tänka mig att Haglöfs Roc är värd det dubbla

Nä just det, Haglöfs står inte högt i kurs hos mig...

/erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.