Haute Route-rygga

Hej!

Åker ner till Chamonix för att åka Haute Route om ett par veckor. Ni som har erfarenhet av liknande turer - dvs högalpina skidturer som spänner över en 5-6 dagar och där man bär lunchpaket plus lite extra godis, stegjärn, isyxa, spade, sond plus kläder (naturligtvis så lite som möjligt) och medvetet går in för att minimera packningen så långt det går - hur stora ryggsäckar använder ni?

Min Haglöfs Victor, som om man tar bort sidofickorna rymmer ca 70 l, är alldeles för stor och jag skulle därför vilja skaffa en mer grenspecifik rygga.

MVH
Petra
 
Hej Petra, ska själv gå HR i april och vi är tre personer vilkas val har fallit på Da Kine Outtabound 53L, Scott USA Discovery 45L och Scott USA Freedom 35L. 35 litaren verkar kanske liten, men tjejen som bär den är heller inte så stor.
Ryggsäcksvalen är tagna ur hyffsat seriöst urval och nackdelar än så länge är att Scott USA ryggorna har dålig kvalitet i plastspännena. Är nu bytta till Da Kine. Annars är vi nöjda. Scott 45 litaren har förresten inte något topplock, vilket skulle kunna ha varit bra.
Vi kanske ses, vi åker ner den 12:e april.

/K
 
Haglöfs Victor

carvingkimbo; sa:
Vi kanske ses, vi åker ner den 12:e april.

/K

Då ses vi säkert, vi ska ner samtidigt! Da Kine-säckarna ser så fina ut, särskilt "Guide Pack", men de är så grymt svåra att få tag i. Szamer Sport väntar ny leverans först i juli! Så jag funderar allvarligt på en Haglöfs Victor 42 liter istället. Någon som har synpunkter på/erfarenheter av detta val? Har provat den i affären och den kändes bra (åtminstone där), jag är 175 cm lång.

Petra
 
Rygga

Hoppas du hittar något som passar! Det här kanske också hjälper:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18332

En kommentar angående Da Kine. Jag tror jag sett ungefär 5 eller 6 Da Kine-ryggor som gått sönder i blixlås, sömmar, spännen eller remmar. Dom kanske fixar det på garantin men det hjälper ju inte när man är 3 dagar ifrån civilisation.

Kom ihåg att om du har en dag på dig att shoppa nere i Frankrike så tveka inte med att vänta tills du kommer dit. Ungefär 20 ggr större utbud.
 
Re: Rygga

utomjording; sa:
Hoppas du hittar något som passar! Det här kanske också hjälper:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18332

En kommentar angående Da Kine. Jag tror jag sett ungefär 5 eller 6 Da Kine-ryggor som gått sönder i blixlås, sömmar, spännen eller remmar. Dom kanske fixar det på garantin men det hjälper ju inte när man är 3 dagar ifrån civilisation.

Kom ihåg att om du har en dag på dig att shoppa nere i Frankrike så tveka inte med att vänta tills du kommer dit. Ungefär 20 ggr större utbud.

Jag får inte gratis Da Kine säckar! Vill dock bemöta kommentar om dålig kvalitet på dessa. Har brukat och ägt ett antal dito i olika modeller och vad gäller just kvaliteten vill jag säga att den är oöverträffad. Möjligen har jag haft tur, men allt ifrån väv, till plastdetaljer, YKK dragkedjor och remmar får högsta betyg på just kvalitet. Tycker t o m att priserna är smått otroliga, jämfört med andra märken. Kanske finns det bättre säckar för ren klättring, eller vandring, men speciellt för skidbestigning är de oöverträffade.

Pär har dock rätt i att om möjligt vänta med inköp, tills du är på plats. Finns främst tre stora butiker som lär ha både bra priser och utbud. Dessa är Cham 3S i Chamonix (flera butiker), Decathlon (mot Sallanches) och Au Vieux Campeur (utanför Sallanches). Speciellt den sistnämda har ett otroligt utbud och brukar fresta med reor på vårkanten, som kan verka smått katastrofalt på en stackars bummares ekonomi!

/K
 
North Face Prophet 45?

Jag har själv varit runt och kikat på ryggsäcker med liknande inriktning. Ett alternativ jag har sett som verkar bra är North Face Prophet 45 (http://www.thenorthface.com/code/products/product_pages/13102_standard.html). Har dock endast klämt och känt på den i butik. Någon annan har kanske praktisk erfarenhet av den?

/Niclas
 
Din egen rygga

et finns en uppskö av ryggor. Jag använder Osprey´s "ceres 50" rygga och den funkar bra. det är viktigt att tänka på hur du använder dsen vilk afunktioner behöver du, passar den din rygg, är höftbältet bra för dig mm. Vad ryggan sen har för märke eller vad den kostar är ointressant. Alla vill ha olika saker funktioner. Ha en kalas tur i april!!
 
Jag vet inte om den finns kvar eller något motsvarande. Jag har en Berghaus Extreme 7000, 45l. Bra kavlitet och sitter som en smäck. Inget vobbel eller rullande på ryggen. Har det nödvändiga men inget onödigt. Fick resention " Liten ryggsäck med fullvuxet bärsystem"
 
Några tankar...

Tack för alla tips! Ni kommer med så spännande ryggsäcksförslag och helst skulle jag vilja prova alla dessa ryggor. Tyvärr är det ju så att det är himla svårt att få tag i och kunna prova ryggorna. Om jag vill att min lokala friluftsbutik ska ta hem en speciell rygga så kräver de ju att jag dels ska betala frakten och dels betala förskott på ryggan. Men hur ska jag veta att den passar om jag inte provat den? Samma är det ju med köp på nätet. Arcteryx Khamski går tyvärr bort pga priset. Haglöfs Victor 42 verkar vara snarlik gamla Climber, men tråkigt nog sitter axelremmarna för tätt och skaver mot min hals. Det är verkligen inte lätt att hitta rätt i ryggsäcksdjungeln... Jag vill inte vänta ända till Chamonix med ryggsäcksköpet, jag vill hinna prova säcken "i fält" innan jag drar...

MVH
Petra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.