haute route i 2007

eftersom det inte blir aconcagua i januari 2007 pga jobb så tænkte jag ta en tur till alperna och gå haute route. detta skall skje i april. jag har gått turen en gång tidigare men då gick vi vad jag vill ha till den norra runda(stvfel på namn och ordning?) chamonix, cab. de argentier, champex, praflurie, cab de dix och den sista kommer jag aldrig ihåg namnet på før att så komma ned till arolla. vid pass nr 2 sista dagen vænde vi om pga lavinfara(det kom 80 cm nysnø om natten.

så nu vill jag testa vægen øver "grand combin" och førhoppningsviss komma nedfør glacieren till zermatt och førbi matterhorn.

någon som kjænner till en guide byrå som arr denna tur? har testat "compagnie des guides" i chamonix och tror inte att de har den turen.

robert
http://www.geilomg.com
 
nja skulle nog klara av det utan guide men hur många extra pass hade man då besøkt :)

sedan ær det gott att allt ær lagt till rætta nær man kommer.

gick som sagt den norra ruta med en guide vid namn christoff från compagnie des guide i chamonix. han var en behaglig guide som jag gjærna har med på tur igjen.

men det blir nog inte haute route næsta år då vi har børjat prata om denali igjen.
lite anorlunda mot haute route....
robert
 
Nyfiken!

Hej!
Glad när jag såg detta inlägg -- har haft HR som "drömmål" ett tag. Har kollat upp Langley och UCPA som båda har org. gruppturer (kanske inget för dig) men ändå. Langley över påsken och UCPA vid 3 veckor i mars/april.

Om du har tid vore jag jättenyfiken på en liten "svårighetsbedömmning" rent tekniskt: hur brant blir det ungefär (30, 40, 50 grader?) och vilka underlag har du haft på rutten (60 cm våtsnö, puder, skare ..). Vill så gärna iväg men absolut aldrig aldrig vara den svagaste länken som sinkar en grupp så försöker läsa in mig så bra som möjligt innan jag beslutar!

Tacksam för alla tips!
Ha det!
Charlotte
 
Någon som kanske läser inläggen och är sugen på att gå någon variant av rutten så finns här en intresserad person som söker andra intresserade personer.

Dock är jag betydligt mer intresserad av att genomföra detta utan guide och söker även därav inga direkta blåbär men ej heller några extrema spandextrikåer.

En litet reportage av en tur vi gjorde ifjol,

http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27986

- Christian
 
Om du har god kondis och behärskar paralellsvängar i alla snöförhållanden så behöver det inte vara något större problem om du går den med en grupp som leds av en autoriserad guide. Det brantaste jag har stött på under den klassiska rutten är oftast ner för col de chardonnet som kanske sent på säsongen ligger på en 55-60 grader men där man oftast säkrar med ett rep.
Brantast upp är väl stigningen upp till plateau du colouire ca 55 grader. Rekommenderas.
 
Hallå Charlotte.

som det står i de andra inlæggen så om du klarar parallella svængar i bratt tereng och olika snøførhold med någorlunda kondis så klarar du deg bra.

jag hade telisar och de andra hade randonne. det som jag vann på var vikten (samt att jag kunde "skejta" førbi Lac de Dix, lång flat etap som de med randonne bindning slet med. guiden hade lætta dynafitoch kunde "skejta" och de andra hade vaniga randonne)men de andra hade sækrare nedkjørning(då var jag nybørjare på telis.)

ta med deg ombytte till stugorna. typ en fleccebyxa eller liknande och en trøja. det blir lite tyngre sæck men det ær gott att hoppa i torra klæder. ta oxå med drikkaflaska med isolation. jag kjørde med zigg. man fyller flaskerna på stugan med feks te. då hade man varm te i børjan av dagen och mot slutet (mitt på dagen) hade man iste som smakade bra då det blir varm temp.min sæck vægde ca 12 kilo. hade med meg en massa dill dall men skal jag gå den igjen så kommer sæcken att få en vikt på max 10 kilo. ta med dunvæst eller en lætt dunjack. det ær digg att sitta ute och njuta en øl eller ett glas vin på de många terraserna.

jag kommer att børja med randonne just pga sækrare nedkjørning.

som en skrev : nedkjørning i 60 grader. det skjer så och si aldrig! då rappellerar man ned.

læs gjærna dagboken på http://www.geilomg.com
du hittar den under turer.

robert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.