Haute Route

Sommaren går mot slutet och det börjar bli dags att planera nya projekt. Skulle vilja höra erfarenheter av Haute Routen, från Zermatt till Chamonix. Tidsperspektiv, boka övernattning, kartor, etapplängder, packningsförslag med ca vikt o sånt.
Grundidén är att gå med alpinskidor, helst inte renodlade randonnéskidor.
 
Tja du...

Gick HR förra året på telis. Jag skulle helt klart förespråka randonné om man inte är beredd att offra lite effektivitet för puder i munnen... Hade du tänkt att gå med typ Alpine trekkers eller? Lätta alpinskidor och randobindning rekommenderas, det är mycket gå på skrå och då behövs stabiliteten från riktiga bindningar.

Boka plats i hyttorna i tid om du går under högsässong. Du kan hitta telefonnummer via alpinklubbarna:
http://www.clubalpin.com/us/index.html
http://www.sac-cas.ch/

Sök på Haute Route med Google eller annan sökmotor så hittar du många bra sidor, ex http://www.path.cam.ac.uk/~mrc7/cccc/hauteroute/

Packning:
Ryggsäck ca 40 liter
Ingen sovsäck - sov i underställ, filtar finns.
1 extra underställ (ett på dig, kompettera med 20 gram tvättmedel om du vill)
1 fleecetröja / windstopper
Skalplaggen
ev. en dunväst eller dunjacka
2 extra strumpor (inga riktigt varma)
1 par varma handskar
1 par "kalla" handskar
1 st extra teleskopstav
Lätta stegjärn - skit i skarknivar
Stighudar
Lätt isyxa (<600 gram), ingen teknisk eller alpin
Mössa / pannband
Goggles och solglasögon (glaciärglasögon)
Pannlampa
Gps, kopass, visselpipa, tejp, epoxylim etc...
Tranciever, sond och spade
rep (6-8 mm, 30 meter)
Sele, prusikslingor, några karbiner (3) och broms (8:a)
...

En bra packning understiger 10 kg... snåla inte in på extrastav eller lagningsmaterial. Håller du dig gående är det aldrig långt (mer än 4 timmar) till en hytta. Detta skiljer sig från svenska/norska fjällen, du kan resa mycket lättare med mindre säkrehetsmaterial. Glaciärutrustning krävs se till att du kan använda den och är säker på crevassräddning.

Håll ner vikten! Nöjet ökar exponentiellt med varje kilo du skär ner!

Kartor finns på plats, men köp gärna i förväg så att ni kan planera resan. Peter Cliffs bok "the Haute Route" är bibeln. Där anges dagsturer och hans uppskattningar i tid och "jobbighetsgrad" stämmer mycket väl. Vissa dagar (ex dag 1) är tuffare än andra.

Hör av dig om du har konkreta frågor

Lycka till!

/föhl
 
Äntligen ett svar

Jag hade nog tänkt höra om möjligheten att utnyttja alpin skidutrustning med randonnébindning och vanliga racingskor. Ev hade jag nog för egen del funderat på Alpine Trekkers. Om du tror att det blir jävulskt hårt, så får vi väl tänka om lite. ( Det är jag och min flickvän )
För övrigt nämns ingen mat och vatten, sånt väger ju. Åt du alla måltider på hyttorna?
GPS har vi ingen, så hur viktig är egentligen den?
Hur lång tid tog HR dig?
 
jo...

Att gå upp till ett par tusen höjdmeter om dagen i 5-7 dagar ställer krav på utrustningen. Alpina pjäxor är som bekant hårdare än rando-pjäxor, som dessutom kan ställas om till "gå-läge". De är dessutom ofta lättare. Vikt spelar stor roll. Men HR går ni väl inte förän i vår (april-maj) så det finns ju gott om tid att testa. Jag skulle aldrig gå med alpinpjäxor. Sådan utrustning med trekkers är lämplig för någon topptur då och då, men inte HR enligt min mening.

Vilken variant av HR har ni tänkt er? Ska ni gå med egen guide, hänga med någon resa eller gå själva? Arrangerade resor tar nästan alltid turen över Verbier. Är man säker på laviner och väder är turen över Grand Combin och Plateau du Couloir mer spännande. Guider undviker den vanligen, men om man vill ta den gör de väl som man ber dem...
Kolla http://www.cosleyhouston.com/haute-route.htm

P. du C. vägen kan ta längre tid då den är väldigt väderkänslig. Har ni tid och går denna väg kan ni stanna en dag i Cab. du Veland och klättra Mt. Veland som går att göra på skidor (med lite stegjärn och yxa). Fin och lätt bergstur som för övrigt var det första berg som Mallory (ev förstabestigare av Everest) besteg... Men läs som sagt Peter Cliff.

Vanligen startar man HR på söndag morgon med första kabinen upp för Grand Montes. Man klarar turen på 5-7 dagar beroende på förhållanden och fysik. En eller ett par dagar före start bör man vara på plats för lite höjdaklimatisering. Första dagen är hård och man sover i Cabin du Trient som ligger ganska högt (över 3000 om jag mins rätt). Vi reste hem på tisdagen tror jag, men fick ett par dager i Cham... Rekommenderar en eller ett par extradagar, totalt kanske 8-9 dagar, men det går som sagt på en vecka om man ger sig den på det.

I priset för övernattning i hyttor ingår middag (vanligen 3 rätter = soppa, mat och ost), frulle och lite lunchmatsäck som består av frukt, bröd, ost och någon korv. Vi hade inte med oss annan mat, men någon energikaka slinker gärna ner. Självklart behöver du ett par liter vatten under dagen. Själv använder jag vattensäck typ platupuss.

Du får ganska bra rabatt på hyttorna om du är med i Club alpin du France och jag tror det lönar sig om man räknar in medlemsavgiften.

GPS är inte så viktigt, jag ser det mer som en säkerhetspryl eftersom man kan navigera i komplett "whiteout". Det är knappt att karta behövs, HR är lite "motorväg" under högsässong.

Skriv igen om du har mer frågor.

Mvh
/föhl
 
Ja, det där med utrustning får vi väl se senare. Tanken var att gå själva, utan guide, men gärna tillsammans med andra som är intresserade. Kanske du är sugen på ett Da Capo?
Vi hade väl tänkt oss att avsätta ungefär 2 veckor för detta, vilket skulle inkludera lite vanlig liftburen åkning i Cham eller Zermatt eller båda.
Tidsmässigt är det nog tyvärr högsäsongen, som är aktuell.
Boken "The Haute Route" köper jag gärna -var?
 
Boken

Kolla på Amazon, är nästan säker på att de har den. Annars är Sportkompaniet på Kungsgatan stans bästa affär (om man bor i Stockholm). Kartbutiken på Kungsgatan (nära kungsbron) har också en del dylik litteratur.

Tja, jag gör nog några turer i vår, men just HR får nog vänta på sin upprepning. Kom precis tillbaks från Muztagh Ata så nu ser jag fram mot lite mer sol-och-pilsner klättring :)

Har ni så lång tid på er föreslår jag:
-avstickare och eventuell bestigning av Dent Blanche
-fortsättning från Zermatt till Saas-Fee
-avluta med Mont Blanc om vädret tillåter

Eller bara lite puder i Cham :)

Mvh
/föhl
 
div

Jag köpte min bok på Akademibokhandeln i Stockholm. Så himla fantastisk är den inte, kartorna kan man ju knappast säga var detaljerade. Men den funkar och det är väl den enda som finns.

Frukost & middag äter ni i hyttorna. Gällande lunch så hade jag med mig ett kilo snacks (godis, kex m.m) och nästan allt gick åt. Vi hade även franskt lantbröd, salami och ost med oss men vi hade aldrig tid att stanna (tyckte våran guide i alla fall) så det fick vi äta när vi kom fram. Till Zermatt alltså.

Lycka till!
 
Sant, men...

Robert har helt rätt i att kartorna inte är mycket att navigera efter, de är vanliga bergskartor där kammarna är streck och topparna trekanter (som vanligt i förare etc). Man måste givetvis kompettera med tiktiga toppografiska kartor.

Däremot tycker jag Peter Cliff får till några roliga kommentarer och lite brittisk torr humor i stil med "tänk på att spår ut på en glaciär tyder enbart på att någon gått ut där. Inte att de kommit tillbaks". Fritt översatt. Eller "Ett vältränat gäng kan ta genvägen över ... och spara en dag". Blir inte roligt förän man sett väggen "genvägen" innebär.

Som robert skriver kan lite snacks vara på plats, några energikakor går väl åt, men att ta med ett kilo känns lite overkill. Vi sågade av tandborstarna och virade upp "lagom" mycket toapapper för att spara vikt.
 
Ytterligare frågor

Lämplig tidpunkt har jag förstått är april-maj, men enligt mina erfarenheter om området, brukar ju snötillgången vara bättre under mars-april. Finns det några andra aspekter på att gå så sent som i maj?
En annan fråga som jag undrar över är varför de flesta väljer att gå cham-zermatt, istället för andra hållet. Är det bättre/roligare utförslöpor åt ena hållet, eller finns det även här, andra orsaker?
 
Snö

kommer det med största sannolikhet finnas gott om på den relativt höja höjd som routen går på. Senare betyder i första hand stabilare väder.

Mycket snö är dessutom inget att sträva efter i dessa sammanhang. Jag har fått ändra turer och vända otroligt många gånger just på grund av för mycket snö. Laviner är det klart största hotet mot en lyckad tour.

Varför man går åt öster... vet faktiskt inte riktigt. Mins inte att jag läst det någon stans, men det borde ju stå i "Klippans" bok. Annars är jag också mycket nyfiken på svaret...
 
Boken säkrad

Har nu införskaffat The Haute Route, av Peter Cliff och med stort intresse plöjt igenom den 1 gång. Han skriver på ett ställe att den vanliga sträckningen, väst-öst, bjuder på bättre, genomsnittliga utförslöpor, än öst-västvägen, även om det även där verkar finnas en del gobitar.
Hittade även mitt exemplar på Akademibokhandeln i Sthlm.
Innan dess kollade jag på amazon och hittade en bok med samma titel, som jag beställde från USA. Det visade sig vara "a walkers guide to..." dvs för vandring. Vad jag förstått så har jag för mitt syfte föga nytta av den.
För övrigt är planen att under samma period, om vädret tillåter, bestiga Mont Blanc på skidor. Skulle vara kul att höra andras erfarenheter om den biten.
 
Stopp där, det är ju min drömtur!

Mt Blanc på skidor har jag tänkt på länge. Varför det inte blivit av vet jag inte men någon gång så ska det ske... Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.