Hårt smutsad goretex

Nu måste jag tvätta min gore-tex jacka, men hur får man bort det jättesmutsiga, svarta på ärmar och en oljefläck?
Kan man använda fläckbortagningsmedel som t.ex. Ta bort? Tror inte det kommer va tillräckligt med 40 graders tvätt.
Sportbutiken jag frågade vågade inte rekommendera detta, föreslog kemtvätt?!
Är det någon som vet är jag mkt tacksam för alla råd.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
För en herrans massa år sedan var jag nere på stranden med min splitter nya North Face Gore Tex jacka.
Efter en mindre brottningsmatch (lekfull sådan!) visade det sig att jag hade ett antal oljefläckar på min jacka.

Sur som aldrig förr svor jag och retade mindre gallfeber på mina bekanta. 4500 åt helvete!!! m.m :)

Men jag letade mig igenom djungeln och insåg att TaBort skulle kunna funka.

Så jag blötade ned oljefläckarna med TaBort dagen innan tvätt och sprutade sedan på precis innan och gnuggade lite så att det löste upp sig så mycket som det gick.
Om jag sedan tvättade i 40 eller 60 grader minns jag inte, men jag skulle tro 40.

Alla fläckar försvann och inte ett spår syntes av dem. Är sedan dess stark förespråkare av TaBort... Även om det har misslyckats med att ta bort vissa andra fläckar men det är en annan historia :)

Lycka till!
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips