Såsom anhängare av både GTX och högskaftade kängor föreföll valet av Meindl Dovre Extreme naturligt då jag köpte dem för ett år sedan. Ett av de starkaste argumenten för kängan var dessutom den gummiförstärkning som löpte runt hela nedre delen av kängan. Möjligen har jag inte full koll på kängmarknaden, men jag upplevde det som att Meindl var något av pionjärer avseende detta och att gummiförstärkning i år blivit standard.
Vad som emellertid slog mig då jag tog en titt på årets modell av Meindl Dovre var att man sänkt gummiförstärkningen. Från att ha löpt hela kängan runt i en linje ca 3 cm från sul-fästet har årets modell, Meindl Dovre Pro, istället fått en gummiförstärkning endast från 1,5 cm från sul-fästet.
Är det någon som känner till argumentet bakom denna sänkta förstärkning? Har det måhända något att göra med att Dovre Exteme blev för tät? Det hela ter sig lite mystiskt för mig då jag särskilt uppskattat en förstärkning över hela tådelen av skodonet, pga av att det är denna del som får ta mycket stryk i stenig terräng.
Meindl Dovre Extreme (hög gummiförstärkning)
Meindl Dovre Pro (låg gummiförstärkning)
[Ändrat av tjonsson 2005-08-16 kl 07:56]
Vad som emellertid slog mig då jag tog en titt på årets modell av Meindl Dovre var att man sänkt gummiförstärkningen. Från att ha löpt hela kängan runt i en linje ca 3 cm från sul-fästet har årets modell, Meindl Dovre Pro, istället fått en gummiförstärkning endast från 1,5 cm från sul-fästet.
Är det någon som känner till argumentet bakom denna sänkta förstärkning? Har det måhända något att göra med att Dovre Exteme blev för tät? Det hela ter sig lite mystiskt för mig då jag särskilt uppskattat en förstärkning över hela tådelen av skodonet, pga av att det är denna del som får ta mycket stryk i stenig terräng.

Meindl Dovre Extreme (hög gummiförstärkning)

Meindl Dovre Pro (låg gummiförstärkning)
[Ändrat av tjonsson 2005-08-16 kl 07:56]