Grönlands Vax -fjällräven, byxor

Hej Gro!

Har du några tips kring den här linolje/bivax-impregneringen? hur applicerar du den på plagget? hur blir resultaten? blir det styvt eller en tjockare mjuk känsla i tyget? och torktiden, det låter som att det nästan måste vara sommar för att det ska kunna torka? har du någon teori vad man hade kunnat göra med receptet för att snabba på torktiden eller slippa den långa intensiva värmen.

fint att impregneringstråden e back on!

Oljerockskänsla. Öka värmen och ventilationen för att minska torktid.
 
BUMP! Följde ett recept och gjorde ca 6st vaxkakor att impregnera kläder med. Vaxade en fjällräven jacka. Nu är det så att vaxet blivit vitt så jackan ser smutsig ut hela tiden Det går inte bort efter 2tvättar heller...
Har jag använt för mycket paraffin?
Blandade paraffin och bivax enligt ett recept på nätet.
 
BUMP! Följde ett recept och gjorde ca 6st vaxkakor att impregnera kläder med. Vaxade en fjällräven jacka. Nu är det så att vaxet blivit vitt så jackan ser smutsig ut hela tiden Det går inte bort efter 2tvättar heller...
Har jag använt för mycket paraffin?
Blandade paraffin och bivax enligt ett recept på nätet.

Kanske? Testa att värma med strykjärn, ha några lager hushållspapper emellan. Börja på lägsta temperatur och jobba dig uppåt därifrån, så att du inte har sönder jackan.

Funkar inte det kan säkert närmsta kemtvätt få bort paraffinet.
 
Hade nu helt missat alla svar...
Har lagt jacka åt sidan. ska prova med strykjärn och hushållspapper.
Jag har ju smält ihop paraffinet och vaxet i en kastrull. Sen när jag stryker på ett bra lager så värmer jag in det i tyget med en hårfön. när detta är gjort så framträder sen en vit färg som att jag bara har strykt på med ett stearinljus?
Har ju en massa kakor med samma blandning nu som jag inte har vågat använda. funderar på att smälta ner allt och sätta i mer bivax... hade varit enklare att bara köpa en grönlandsvax....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...