Gps problematik =/

Jag använder en Magellan Meridian gps för att ta in lite objekt till min dator. Det program som jag hämtar in datat med är gps utility, fråga 1: finns det nått annat eventuellt bättre program? sedan så måste jag transformera de koordinater som jag får från gpsen till ett lokalt system som råkar vara rt38 5 gon ost.. för transformeringen använder jag swetrans.. dock så märker jag att när alla koordinater är transformerade så blir koordinaten i y-led förskjutna med 1400000 koordinater. då är fråga 2: ligger det något tillägg med i bilden då man tar in datat i gpsutility? eller i swetrans eventuellt? eller beror det på något helt annat?

x/y-tillägg

Hej, det vanligt att man för lokala system tillämpar andra x/y-tillägg än de som är standard för de allmänna kartorna (vanligen betecknade 0:-15), dvs inget avdrag/tillägg i nordsydliga koordinaten och 1500 000 meters tillägg i öst-väst. Normalt är tilläggen en jämn multipel av 100 000 meter. Om du hamnar 1400 000 meter fel är det alltså sannolikt att systemet har ett tillägg på 100 000 meter, dvs (0:-1). Normalt brukar tilläggen ingå i systemnamnet, jfr. den officiella beteckningen RT 90 2.5gon V 0:-15./Bo-Gunnar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jo

jo jag känner till lite om x/y tillägg, dåigen så vet jag inte vars tillägget är "satt" =/ skulle väl kunna vara så att de koordinater som jag transformerar inte ska ha nått tillägg och alla koordinater i den verkliga databasen har tillägg av nån konstig anledning =/ jaja får läsa vidare på dokumentationen, tack iaf..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips