GPS på flygplan ??

Jag såg en kille på flyget som hade en Garmin gps igång och funderade om det är tillåtet. För ideén var ju inte dum :eek:) Alltid något att förspilla tiden med...

/Christer

Tillåtet och tillåtet...?

Det kanske var undertecknad. ARN - CPH
Jag hade väl inte direkt frågat men läst om nån annan son frågat nån gång och tydligen fått OK. Jag körde med samma regler som övrig teknik alltså avstängd under start och landning. ( fast det hade ju varit kul med start och inflygningsmanövrar)
Men fråga nu så inte JAG blir vållande till att ni hamnar fel eller nåt.
Det var lite jobbigt och tog tid för Vistan att få en fix i 500 knyck. Dom borde ha takfönster på flyg och tåg. Lite si och så med noggrannheten men kul att se var vi var även om det ibland var några hundra meter fel. Vistan tappade bort sig ibland och kom några kilometer galet men annars gick det hyfsat. Rutten stämde väl med normala flygleder enöigt flygintresserad kamrat.
PÅ hemresan började det lukta rök i kabinen strax efter start så vi fick vända tillbaka till CPH men det var inte jag skyldig till för Vista var avstängd.
Ja jag ska fråga nästa gång.
Peranders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Olika policy hos olika bolag

Det skiljer mellan flygbolagen. I tidningarna hos SAS står det att man inte får ha GPS igång, men i praktiken brukar det inte vara några problem, när bara kabinpersonalen fått klart för sig att det inte är en telefon. En eTrex är ju typsikt telefonliknande!

Jag har inte störtat, trots att jag kollat in en och annan inflygning också...

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips