GPS översikt i Utemagasinet 3/2001

Fick Utemagasinet idag, som innehåller en artikel ”Hitta din GPS” och en översikt av de flesta handhållna GPSer på marknaden. Som väntat inte mycket att hurra för för den oinvigde på GPSer, än mindre för den som använt en GPS någon gång. Lite klipp ur datablad, och lite allmänna tips inklusive några faktafel .Jag skulle skämmas att skiva en sådan dålig artikel.

Utemagasinet kunde väl åtminstone ha kollat hur mycket ström dom olika GPSerna drar, om dom funkar vid –20 grader, om displayen går att läsa utan läsglasögon av en person som fyllt 40 (visserligen subjektivt men…), om GPSen går att hantera med handskar på händerna.

Inte ett ord om att PC-anslutning (datorkommunikation) kräver ett program som supportar den aktuella GPS en. Vad jag kan förstå supportar Kartex inte Silva, MLR och Lowrance. Fugawi supportar inte Silva. OziExplorer supportar inte Silva och MLR. Det kan hända att datorkommunikation funkar om protokollet är det samma som för något annat fabrikat. Någon som provat ?

Min telefon kommer nog att gå varm med samtal från mina vänner som tänker skaffa GPS och inte blev ett dugg klokare av att läsa Turist och Utemagasinet.

/ Per Brune

Håller med!

Eftersom jag har en eMap kollade jag lite extra noga uppgifter om den. Enl artikeln finns det bara 8 Mb minne inbyggt när det i själva verket är möjligt att ladda ner upp till 128 Mb på särskilda Garmins minnesmoduler. Låt vara att det tydligen finns vissa begränsningar i Europa för kartprogramvara från Mapsource (32Mb?).
Artikeln är inte heller särskilt initierad, snarare ganska dålig. Inte ger den någon ordentlig vägledning för den presumentiva GPS köparen. Det som borde diskuteras är kartGPS kontra traditionella GPS, kartprogramvaroror, yttre antennmöjlighet, vattentålighet/flytbarhet, batterikapacitet m m.

Ola Hellström

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tyvärr håller även jag med...

Då jag tycker generellt att Utemagasinet är en bra tidning förlitade jag mig på att deras "test" skulle vara bra men till min förvåning var det faktafel samt mycket ytlig.

Jag skulle isället rekommendera att man tar sig tiden och läser igenom den samlade erfarenheten som framkommer av inläggen på utsidans forum om GPS och navigering.

Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips