Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar

Hej! Tänkte i goda vänners lag cykla från Göteborg ner till Helsingborg, varifrån vi sedan tar oss över till Danmark och stannar någonstans på Själlands nordkust. Inget stort eller nämnvärt här bland kazakhstancyklister och andra storheter, men alltid något som sommarutflykt och som inspiration inför framtida stordåd. Några av oss har schyssta långdistanscyklar, men då inte alla har det tänkte vi vara solidariska och alla köra på våra vardagscyklar; gamla tantcyklar utav sämre modell. Tror ni att det överhuvudtaget är genomförbart att cykla ~60 mil totalt tur och retur på sådana cyklar, och vad kan man i så fall räkna med för längd på dagsetapperna? Vi har ingen brådska, men längre än 3-4-5 veckor är svårt att få in i schemat och vi vill gärna ha möjlighet till lite rekreation i form av bad, sol (förhoppningsvis...) och öl innan vi vänder om.

Såga gärna idén totalt om det är nödvändigt! Vi inser också påfrestningen av att cykla i grupp, och då kanske i synnerhet med kass utrustning och med lite osis hällregn, men inbillar oss ändå att det borde gå. Vad säger ni med lite mer erfarenhet? Vi pratar tält och triangia.

Några av oss har schyssta långdistanscyklar, men då inte alla har det tänkte vi vara solidariska och alla köra på våra vardagscyklar; gamla tantcyklar utav sämre modell.
Fördelen med en "långdistanscykel" är ju ofta att den har bra pakethållare och kanske t o m lowrider vilket gör att den som har en sådan kan ha lite mer/tyngre utrustning på sin cykel och därmed avlasta de andra. Så kör på den cykel som passar bäst in men håll ett lägre tempo så alla hinner med.

Tror ni att det överhuvudtaget är genomförbart att cykla ~60 mil totalt tur och retur på sådana cyklar, och vad kan man i så fall räkna med för längd på dagsetapperna? Vi har ingen brådska, men längre än 3-4-5 veckor är svårt att få in i schemat och vi vill gärna ha möjlighet till lite rekreation i form av bad, sol (förhoppningsvis...) och öl innan vi vänder om.
Om ni cyklar 6 mil per dag har har ni tio cykeldagar och resten kan spenderas i solen, på puben eller varför inte en kombination :) 6 mil klarar ni definitivt per dag oavsett väder.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men, så trevligt! Här trodde jag att våra storslagna (i våra ögon) och naiva (i andras ögon) planer skulle skjutas i sank utan pardon, men inte. Tio cykeldagar, det vill säga fem dit och fem hem låter förträffligt, och nu när jag hör det drar jag mig till minnes att jag som elvaåring åkte på en tolvmila tur med min skola på tre dagar, och det utan att det kändes övermäktigt. Jag vill hoppas att jag såhär tolv år senare har förbättrat min fysik en smula, vi är genomgående ett rätt aktivt gäng så det bör inte vara några problem. Angående att de av oss som har riktigare cyklar tar dem med mer packning så kan det nog vara ett alternativ, vi tänkte mest på att det skulle bli alltför mycket kli i pedalerna för de med de cyklarna att hålla ett tantcykeltempo. Vi får ta en testtur någon dag.

Tack för motivation, båda två, och om någon annan har något bra tips eller en förmaning är det mycket välkommet!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips