göra om dunjacka till dunväst?

Det går väl att göra på två sätt.

Vill man slippa sy så borde man ju kunna klippa loss ärmarna på ärmsidan av sömmen så att säga (så sömmen som höll fast ärmen vid "västen" blir kvar).

Annars sprättar man den sömmen och syr om den (men det tror jag blir mycket svårare).

Sen skulle jag göra ett par "dunvantar" eller "dunsockor" av ärmarna:) Så gjorde jag när jag gjorde om en gammal urvuxen fiberpälströja till väst, de fiberpälsvantarna är jättevarma och sköna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Antagligen är det inte en enda söm rätt igenom alla lagren, så Nermanders förslag funkar nog inte. Däremot borde det vara ganska enkelt att sy en söm igenom alla lagren (efter att ha skakat in dunet mot mitten så gott det går), klippa av ärmen och sedan vika kanten och sy en söm till. Ev. kan man sy dit ett kantband.

Först bör du ta reda på om din dunjacka är enkel eller dubbel......
En dubbel har sannorlikt redan ändsömmarna för båldelarna. I så fall klipp av ärmen och sen den andra, Sy ihop båldelarna i ärmhålet.
En enkel dunjacka är besvärligare då det är dunfyllt över axeln. Du bör sy avslutingen provisoriskt först, sen klippa av ärmen, lämna sömmån till sprättning, intag och ny söm. Eventuellt kantband.
Att återbruka ärmarna till dunstövlar och tumhandskar verkar mycket vetigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips