Giftiga kemikalier i titan?

hade kollegor som jobbade med armerad-aluminiumlegeringar, där även titan ingår. Deras praktiska råd var; använd gärna titan, elda bara inte på det. Som jag förstod det så är titan väldigt benägen att skapa giftiga föreningar när det blir varmt nog. Men jag tror inte man kommer till dom temperaturerna med matlagning. Å andra sidan leder titan värme väldigt dåligt så går nånting torrt i köket så ska man nog vara på sin vakt.
 
Med andra ord är vedkök med delvis titan ej bra för hälsan men rökgaserna från veden ev farligare.
En del grillrar korv i öppen låga med höga PAH värden då i korven jag på glöd.
Men om man ej sitter i vindriktningen och eldar sällan så är troligen risken försummbar.
Att delarna blir sveva och svårigheter med att montera dessa sedan gör att vedkök i olika legeringar av stål bäst och i RF ingår ju ev 6 värt krom om tillverkat i kina och då heller ej detta bra om inte annat för fabiksarbetarna eller närboende.
 
hade kollegor som jobbade med armerad-aluminiumlegeringar, där även titan ingår. Deras praktiska råd var; använd gärna titan, elda bara inte på det. Som jag förstod det så är titan väldigt benägen att skapa giftiga föreningar när det blir varmt nog. Men jag tror inte man kommer till dom temperaturerna med matlagning. Å andra sidan leder titan värme väldigt dåligt så går nånting torrt i köket så ska man nog vara på sin vakt.
Undrar om det inte är TiO2 dvs titanoxid han syftar på. TiO2 nanopartiklar har visat sig vara skadliga för människan genom cellskador, inflammation, immunförsvarsreaktion och genotoxicitet.
 
Undrar om det inte är TiO2 dvs titanoxid han syftar på. TiO2 nanopartiklar har visat sig vara skadliga för människan genom cellskador, inflammation, immunförsvarsreaktion och genotoxicitet.



Inte kan utesluta betyder på ren svenska att de har inte en aning och inte heller vet om någon annan har en aning. Försiktighetsprincipen tillämpas när någon inte har en aning.
Det är med andra ord precis lika farligt som ofarligt. Titandioxid har funnits i tandkräm, tuggummi och schampo i många år. Tvivlar på att några enstaka utematlagningar över öppen eld kan göra så stor skillnad.
 

Inte kan utesluta betyder på ren svenska att de har inte en aning och inte heller vet om någon annan har en aning. Försiktighetsprincipen tillämpas när någon inte har en aning.
Det är med andra ord precis lika farligt som ofarligt. Titandioxid har funnits i tandkräm, tuggummi och schampo i många år. Tvivlar på att några enstaka utematlagningar över öppen eld kan göra så stor skillnad.
EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, klassificerar enligt din länk inte längre TiO2 som säker tillsats i livsmedel. Originaltapporten: https://www.efsa.europa.eu/en/news/...er-considered-safe-when-used-food-additiveatt
Studier på djur visar även på genotoxicitet när utsatta för inandning av ångor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...