Garmins Etrex fäste

Hej!

Funderar på att skaffa mig Garmins Etrex fäste med sugpropp (Automotive Windshield Mounting Bracket), eftersom jag inte vill ha nån mera permanent installation av min Vista i bilen.

Är det någon som har erfarenhet av den? Funkar den bra, går det att samtidig ha strömkabeln ansluten?

...och slutligen - har ni nått tips om vem som säljer
den i Sverige, gärna nätbutik?

Var nyligen i USA och där fanns den inte i en enda affär... :(

Mvh///Niklas
 
Nikno; sa:
Funderar på att skaffa mig Garmins Etrex fäste med sugpropp (Automotive Windshield Mounting Bracket), eftersom jag inte vill ha nån mera permanent installation av min Vista i bilen.
Jag har inte använt den men har dåliga erfarenheter av mobiltelefonfästen med sugpropp. Jag använder Biltemas fästbygel som man sätter i ventilationsgallret. 80-90 kr och ingen åverkan på bilen tycker jag är utmärkt.
 
Etrex bilfäste

Tyvärr kan jag inte bjuda på praktisk erfarenhet av fästet.
Däremot kan jag tipsa om att beställa det från
http://www.rei.com och få det levererat till hotell eller dylikt när du e i USA nästa gång.

REI e USA:s största nätbutik, och även största butikskedja vad gäller outdoor.

Du blir medlem och får då en viss återbäring på dina inköp vid varje årsslut att shoppa loss ytterligare för....

Jag har själv bara goda erfarenheter av att handla av REI. Dom har också en mycket pratisk, snabb och kompetent "Online Live Help", en "kundtjänst-chat". Finns på deras sida under "Contact Us".


Mvh,

Kristian
 
Nikno; sa:
Funderar på att skaffa mig Garmins Etrex fäste med sugpropp (Automotive Windshield Mounting Bracket), eftersom jag inte vill ha nån mera permanent installation av min Vista i bilen.

Mvh///Niklas

Jag har ingen erfarenhet av Garmins fäste med sugpropp. Däremot har jag köpt deras fäste för bil.

Det består av en ny batterilucka med fästandordning på baksidan, samt en hållare som går att vrida nästan hur som helst.

Jag monterade en bit dubbelhäftande kardborre på undersidan av hållaren samt motstående kardborre i bilen och det sitter hur bra som helst. GPS-en sitter rakt riktat mot föraren trots att den enda yta som jag hittade i bilen lutar ca 20 grader bakåt, höger.

Kardborrebitarna köptes på biltema för 20 kronor.
 
RAM hållare

Jag har en RAM hållare med sugpropp till min GPS http://www.ram-mount.com
RAM importeras av http://www.r-a-m.nu
Det är ett modulsystem, vissa delar finns på Watski http://www.watski.com web-sidan är inte mycket att hurra över om man letar saker, då är deras papperskatalog mycket bättre. Watski har många butiker. Mänga RAM delar finns på Byggplast &Båtprylar http://www.byggplast-batprylar.se

Det händer emellanåt att sugproppen lossar, men lite vatten på sugproppen så sitter den bättre, men långt ifrån säkert. Cykelfästet funkar däremot bra, om man inte har för klåfingriga typer i sin närhet som tycker om stjäla. Det lilla fästet till cykeln kostar 280 SEK så det kan bli dyrt i längden.

Jag köpte ett mobiltelefon fäste på Biltema till min bil, men detta fäste passade av någon anledning inte till bilen.

Per Brune
 
Kanske inte så bra

Jag har (tyvärr) Garmins sugkoppshållare till eMap, och den är inte bra. Om man placerar GPS:en så att den får stöd från instrumentbrädan kanske den sitter kvar ett tag. Men om man försöker placera den så att GPS:en hänger i luften kommer man inte långt förrän både hållare och apparat störtar ned med en smäll. En eMap väger f.ö. ungefär lika mycket som en eTrex.

Jag vet inte om det är samma sugkopp till eTrex-hållaren, men troligen är det så. När jag förr följde med vad som skrevs på den stora diskussionssidan sci.geo.satellite-nav var Garmins sugkoppar ett evigt klagoföremål. Däremot var det många som skrev vackert om RAM-hållare.

Anders Lj
 
Fäste till Etrex-serien

Varför dyra fästen?

Det finns hos Clas Ohlson AB ett mobiltelefonfäste med fjädrande gummilameller på sidorna.
Mellanstorleken passar perfekt till Etrex-serien.
Ingen risk att GPSn lossnar!

Art.nr. 32-4811 49 riksdaler

Detta kan man sedan fästa på en vanlig monteringsbygel för mobiltelefon som passar till din bil.
Själv har jag breddat ett fäste till min bilmodell med en bit plexiglas så får även den vanliga nallen plats vid sidan om.

// Ingvar
 
Re: Fäste till Etrex-serien

Nix - fick aldrig tag i någon, ansträngde iofs mig inte så mycket heller :)

Jag köpte en annan hållare på Clas Ohlson:

32-4722 Mobiltelefonhållare universal "mini" 39 kr

Passar alldeles utmärkt till Etrex. Monteras i fläkt
gallret - inga problem med mottagning i min BMW 5-serie (E39) iaf.

//Niklas
 
Re: Fäste till Etrex-serien

INWE; sa:
Varför dyra fästen?

Det finns hos Clas Ohlson AB ett mobiltelefonfäste med fjädrande gummilameller på sidorna.
Mellanstorleken passar perfekt till Etrex-serien.
Ingen risk att GPSn lossnar!

Art.nr. 32-4811 49 riksdaler

Detta kan man sedan fästa på en vanlig monteringsbygel för mobiltelefon som passar till din bil.
Själv har jag breddat ett fäste till min bilmodell med en bit plexiglas så får även den vanliga nallen plats vid sidan om.

// Ingvar

Man tackar för tipset. Det gick att göra en hyfsad hållare för cykel av den också. Jag gjorde runda urtag i sidorna och fäste hållaren på styret med ett buntband genom skruvhålen. Det kanske inte riktigt håller för terrängkörning, men på en landsvägscykel duger det gott.

Hälsningar
Harald

holder.jpg

holderwgps.jpg
 
Använd handlovsremmen som säkerhetslina

Slå remmen runt handtaget som extra försäkring innan du fäster GPSen i hållaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.