Garmin vs Magellan vs andra

Jag är helt neebie på GPS. Kan ingenting om det över huvudtaget. Men en tanke som slog mig är om det finns någon skillnad mellan tillverkarna eftersom de flesta verkar ha en Garmin av något slag.

Personligen tycker jag Magellan Xplorist verkar trevliga och så finns det några fler tillverkare som jag inte spanat på.

Så min fråga blir är det någon skillnad på tillverkarna eller är det mer som Hilleberg (garmin) och Haglöfs (magellan) eller volvo (garmin) vs saab (magellan).

Eller är det så enkelt att man kan titta på grundkraven man har på sin GPS och sen bara köpa en som känns bra och ser snygg ut?

För några år sedan så sa en säljare från Silva, att Garmin hade en marknadsandel på ca 75 %, Magellan ca 15 % och Silva ca 10 %. Om det bara gällde handhållna GPSer och på vilken marknad lyckades jag inte höra.

Lyckas man nå en marknadsandel på 75 % på en fri marknad, är man antigen duktiga marknadsförare eller så gör man bra produkter.

En fördel att köpa från en storsäljande tillverkare är att utbudet av tillbehör från 3:de parts leverantörer är större. Kablar, väskor, hållare för att inte tala om programvara. Precis som utbudet av delar på Biltema är större till Volvo och VW, än till Rover och Citroën.

Per Brune

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
EmSt; sa:
Eller är det så enkelt att man kan titta på grundkraven man har på sin GPS och sen bara köpa en som känns bra och ser snygg ut?
Du har rätt, det är ingen jätteskillnad mellan fabrikaten och man skall främst köpa det man tycker passar ens egna behov. Vid valet skall man dock inte bara stirra sig blind på enheten utan också väga in utbudet av tillbehör som oftast är mindre och dyrare från en mindre tillverkare.

Några saker som gör att Garmin har en väldigt stor marknadsandel är en tydlig satsning på konsumentprodukter (många andra tillverkare satsar främst på proffsanvändare eller är nischade), ett bredare modellutbud (det finns en Garminmodell för nästan varje behov), större kartutbud (t.ex. har de en iofs halvtaskig men dock svensk topografisk karta) och många användare som är vana vid deras produkter och därför kan hjälpa till i forum som detta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips