Garmin .gdb-fil Jämtlandstriangeln

Någon som vandrat/skidat Jämtlandstriangeln, Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Storulvån och som kan tänka sig att dela filen? Är intresserad av GPS-loggad vandringsled och eller Waypoints (vindskydd, broar och liknande).
Planerar vintertält tur och samlar av den anledningen information.

Peter

Karta & kompass

Du bör hellre satsa på en färsk fjällkarta samt en kompass. Att läsa en GPS-skärm i strakt solsken är inte helt lätt. GPS'en är bra för att logga en tur för att se vart man varit, men föredrar själv en riktig karta.

Kika på kartorna från http://hitta.se och http://kartor.eniro.se/ och http://maps.google.se/
De först- och sistnämnda visar även höjdkurvor, förstnämnda även lederna.
Några strategiska waypoints borde du kunna extrahera härifrån.

Har själv inte haft med GPS på turer i detta område, men hoppas du kan få några tips inför skidturen.

God tur.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite filer.

här kommer det en fil att titta på, tog nog ut det mest från gröna kartan på cd för många år sedan. Vad jag kommer ihåg var punkterna alltid max 10m fel... Men som vanligt, jag ger inga garantier för att det är rätt.

Ett bra sätt att dubbelkolla är att lägga in GPX-filen i Google Earth också och zooma in.

En GPS fungerar utmärkt på vinterfjäll och är inte alls svår att läsa om den är någorlunda modern. Karta och kompass skall man naturligtvis ha men GPS är ett fantastikt komplement när allt är vitt och referenser saknas. Jag har haft som rutin att alltid markera var jag slagit upp tältet så att jag hittar tillbaka efter en kvällstur. Och i efterhand är det kul att hemma veta var man tältade.

Det viktigaste är att ha batterier som klarar kyla, Laddbara NiMh eller ännu hellre litium-batterier

Lite tröttsamt att man inte kan bifoga gdb/gpx-filer, skicka mig ett PM så får du via mail

/Andreas

Senast ändrad:
Här kommer filerna zippade

Om du paketerar gdb/gpx-filer i ett zip-arkiv så kan du bifoga dessa i svaret.

Men det känns lite usenet-aktivt att inte kunna ladda upp filerna i relevanta format.

Hoppas att filerna blir till nytta för fler!

/Andreas

Bilagor

• Jamtlandlandstriangeln.zip
    2.1 KB · Visningar: 597
Tack!

Många tack Andreas!

Dubbelkollar positionerna. Sparar mig för lite pengar. Behöver därmed inte köpa kartprogrammet i tillägg till papperskartan bara för en enda tur.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips