Garmin eTrex skärmfunktion?

Jag har tänkt att köpa en "enkel" GPS-navigator främst för att använda på landet för skogspromenader (markera svampställen, hitta hem och sånt). Efter att ha scannat bl.a. detta forum tror jag att det ska bli en Garmin eTrex (enklaste modellen utan nedladdningsbara kartor etc).

Jag har aldrig haft nån GPS men en kollega som seglar har en äldre (men dyrare) modell där man i fönstret kan få waypoints utplottade som svarta prickar (alltså som en primitiv karta).

Vad jag undrar är om detta även går på eTrex enklaste modell. På alla fotografier jag hittills sett visas eTrex bara en "kompassros", dvs inte en sån där "primitiv" karta med waypoints utplacerade och ev. den rutt man gått. Jag har också kollat produktspecs på Garmins site, men kan inte avgöra ifall det går, det kanske är en sån där super-basic funktion som är så självklar att man inte skriver ner den? Alltså, går det få sån enkel karta plottad, eller måste man köpa en dyrare modell?

hittade svaret själv:

...jo det går att plotta rutt och waypoints i fönstret, dessutom kan man associera varje waypoint med en liten ikon, typ hus, bil el.dyl.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
etrex ger mest för pengarna

Garmin etrex är genialisk i sin enkelhet och litenhet du kommer att bli mycket nöjd inget att tveka på för ditt behov.Jag använder etrex som signalgivare till min palmdator vid navigering på sjön och detta system fungerar lika bra som en specialare som är 10ggr så dyr där etrex är nyckelkomponneten (se hemsidan nedan)-det är samma satelliter och etrex kan fånga 12 om det behövs och blir tillräckligt noggrann.

http://hem.passagen.se/bigben39/

Lycka till
bengt

eTrex Venture

Jag köpte en eTrex Venture för ett tag sen och är mycket nöjd. Efter en resa med bil till fjällen, där vi var och fiskade, kopplade jag in min eTrex mot datorn körde i gång Lantmäteriets Sverige karta och öppnade kartbladet för BD. Nu kommer det skojiga. Jag började ladda över track-data, det slutade vi ca:55000 poster, detta ger ca:10000 punkter. Då kan jag utan problen se vart jag gick och sätta ut waypoints på ställen där det var fisk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips