Gammalt och nytt

Under diskussionen om titan i tråden UL-titanmugg, kom jag att tänka på vad -patric- var inne på under en tidigare diskussion om bl.a. vadmal. Det optimala för en funktionell utrustning som man trivs med, och som inte bara tillkommit för att man vill gå UL, borde väl vara att blanda gammalt och nytt, alltså det man tycker bäst om som är gammalt och välbeprövat, och av det nya lätta och funktionella. I alla fall jag tycker inte att allt var bättre förr, eller att allt är bättre nu.

Jag för min del vill ha grejor jag trivs med, som jag kan använda igen och igen under många år, som är tåliga alltså, och som jag kan lita på om jag så är ute en månad på raken bortom leder utan möjlighet att plocka upp något nytt, eller om jag skulle dra till Kanada för ett par månader (Mcflurryskedar och pepsikärl går då bort). Det tänkte jag också skulle vara förutsättningarna för grejorna i den här tråden.

Om ni skulle lista fyra grejor, varav två av gammalt snitt och två av nytt snitt, vilka grejor blir det då, och varför?

Jag startar med

Vadmalsskjorta: förstärkningsplagg som är relativt glödtåligt, istället för WS-fleece eller fiberpäls-ylletröja-fleecetröja kombinerade med vindtätt skal.

XCR-brallor med tåligt yttertyg, riktiga fickor och förstärkningar: Vattentät allroundbyxa som släpper ut kondens ganska bra.

Titankaffepanna: tålig lätt metall som är mer tilltalande för kaffekok än alu.

Vrilkåsa: för känslans skull.

De två översta har jag, titankaffepannan är på ingång och vrilkåsan skall jag ha tag i:)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-09-15 kl 17:56]
 
Trådkidnappning

Raskesven; sa:
XCR-brallor med tåligt yttertyg, riktiga fickor och förstärkningar: Vattentät allroundbyxa som släpper ut kondens ganska bra.
Hur kan XCR både vara vattentätt och släppa ut kondens?




Jag förstår att du letar efter en bättre benämning an "andas", men varför då inte använda diffusion?
Det är ju det det handlar om egentligen.
Eller hur?

Läs också gärna Klättermusens-inlägg, det är en bra sammanfattning tycker jag:
http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml


/Håkan
 
gammalt och nytt

Gammalt: Lätt dunjacka som förstärkningsplagg. Tar lite plats både i volym och vikt. Kan även användas i som kudde om den stoppas i t ex en t-shirt.

Kniv gärna en samekniv som är idealisk att fixa tändveden med.

Kompass.

Nytt: Goretexkeps med invikbara öronskydd. Lätt att variera isolationsgraden torr i håret vid blöstnö och regn.

GPS med karta.

Thure
 
Re: Trådkidnappning

HåkanC; sa:
Raskesven; sa:
...
XCR-brallor med tåligt yttertyg, riktiga fickor och förstärkningar: Vattentät allroundbyxa som släpper ut kondens ganska bra.
Hur kan XCR både vara vattentätt och släppa ut kondens?
.....
/Håkan
Anledningen torde vara att de små hålen i membranet är för små för att släppa igenom vatten i vätskeform, men tillräckligt stora för att släppa igenom vatten i ångform. Med vattentätt avsågs vatten i vätskeform.

Raskesven
 
Gammalt: Handtovade "äkta" Lovika vantar med försvarets vita skinnhandske utanpå

Nytt: GPS som jag inte vet hur den fungerar...
 
Re: Re: Trådkidnappning

Raskesven; sa:
HåkanC; sa:
Raskesven; sa:
...
XCR-brallor med tåligt yttertyg, riktiga fickor och förstärkningar: Vattentät allroundbyxa som släpper ut kondens ganska bra.
Hur kan XCR både vara vattentätt och släppa ut kondens?
.....
/Håkan
Anledningen torde vara att de små hålen i membranet är för små för att släppa igenom vatten i vätskeform, men tillräckligt stora för att släppa igenom vatten i ångform. Med vattentätt avsågs vatten i vätskeform.

Raskesven

Din definition av kondens skiljer sig en hel del från den som brukar användas:
"Kondens är vattenånga i luften som har kylts ner och övergått till vätskeform"
är en definition jag har hittat.
Vilken är din defintion av b]kondens[/b]?

Du kanske inte är lägenhets och/eller hus och/eller bil-ägare?
För om du vore det så skulle du ha varit med om kondens vid liknande situationer som citatet ovan.

Är det inte så att du egentligen menar det jag skrev i mitt 1a inlägg:
"Jag förstår att du letar efter en bättre benämning an "andas", men varför då inte använda diffusion?
Det är ju det det handlar om egentligen.
Eller hur?"


/Håkan
 
Re: Re: Re: Trådkidnappning

HåkanC; sa:
Raskesven; sa:
HåkanC; sa:
.....
Hur kan XCR både vara vattentätt och släppa ut kondens?
.....
/Håkan
Anledningen torde vara att de små hålen i membranet är för små för att släppa igenom vatten i vätskeform, men tillräckligt stora för att släppa igenom vatten i ångform. Med vattentätt avsågs vatten i vätskeform.

Raskesven

Din definition av kondens skiljer sig en hel del från den som brukar användas:
"Kondens är vattenånga i luften som har kylts ner och övergått till vätskeform"
är en definition jag har hittat.
Vilken är din defintion av b]kondens[/b]?

Du kanske inte är lägenhets och/eller hus och/eller bil-ägare?
För om du vore det så skulle du ha varit med om kondens vid liknande situationer som citatet ovan.

Är det inte så att du egentligen menar det jag skrev i mitt 1a inlägg:
"Jag förstår att du letar efter en bättre benämning an "andas", men varför då inte använda diffusion?
Det är ju det det handlar om egentligen.
Eller hur?"

/Håkan
Går det att missförstå "Anledningen torde vara att de små hålen i membranet är för små för att släppa igenom vatten i vätskeform, men tillräckligt stora för att släppa igenom vatten i ångform. Med vattentätt avsågs vatten i vätskeform" ??

Det nog fler som begriper vad jag menar med mina "ångform" respektive "vattenform" än om jag använt uttryck som diffussion. Men det är möjligt att du har rätt Håkan C, dvs. jag borde kanske eftersträva mer precision i terminlogin. Å andra sidan kanske du bara ägnar dig åt att märka ord. Jag ska fundera på saken.

Raskesven
 
inte för att jag riktigt vet gränsen, men

Om ngt i min utrustning kan kallas "nytt" är det väl min goretexskjorta av märket Salewa, som jag köpte
i Spanien 1996.

Tunn och lätt vilket
är nödvändigt eftersom jag på de flesta vandringar
måste ha långärmat. Under den en t-tröja som jag tar
av vid lägret, vips har jag torra kläder på
överkroppen. En annan nymodighet är väl mitt
superlätta kök i titan, med piezotändare.
Gud välsigne denna ty mina gaständare brukar ta slut
och tändstickor beter sig inte alls som hemma.

Om ngt förtjänar att kallas "gammalt" så är det väl
mina knickers. Sådana har jag alltid använt och
på 80-talet när jag började vandra var de standard
i Alperna och överiga kontinenten. Jag har provat
långbyxor i affärerna, tar höga kliv (för att
simulera brant terräng) och tycker inte alls om
känslan. Mina senaste par, inhandlade 1990 resp. 1998,
är av märket Fjällräven, faktiskt, antagligen en exportprodukt som inte tillverkas längre.
De är rätt tunna och lätta, vilket är väsentligt,
eftersom jag större delen av tiden har
dem i ryggsäcken.

Nackdel: knickersstrumpor (dvs. i allmänhet
skidstrumpor) ett helvete att hålla rena.
Funderar dock framgent på
att köra med korta sockor vilket nästan alltid räcker.



Till det gammalmodiga, ur UL-packares synvinkel,
hör min insistens på tvåväggars tält (speciellt
sedan jag skrapat frost från insidan av yttertältet
ett par gånger) och ryggsäck med bärsystem.
Lätta i sitt slag, men verkligen inte UL.
 
Nytt: Pannlampa med dioder - Otroligt lätt och lyser bra med lång livslängd.´
Digital termometer: Skitkul att ligga inne och se hur temperatren sjunker. Interssant om man kan se nattens lägsta temperatur också.

Gammalt: Eld - Det gåt fort att göra upp en liten kokeld för att laga maten över (om man är i skog), och det ger en helt annan känsla än kök. Några esbittabletter är bra att ta med i nödfall.
Fjällrävens ramryggsäck. Rymmer ca 70 liter, väger 2 kg och sitter perfekt.
 
Gammalt:

1) Gammaldags bonnförnuft. Blir aldrig förlegat, håller dig vid liv när skiten träffar fläkten.

2) Yllesockor. Stinker inte mufflon, värmer bra.

Nytt:

1) Goretexjacka (eVENT, Triplepoint etc). Håller dig torr genom att hålla ute väta och släppa ut svett.

2) Superunderställ. Förflyttar svetten från kroppen till goretexjackan (men stinker tyvärr mufflon).

/ G
 
Re: Trådkidnappning

HåkanC; sa:
...

Jag förstår att du letar efter en bättre benämning an "andas", men varför då inte använda diffusion?
Det är ju det det handlar om egentligen.
Eller hur?

...
Diffusion för visso men det säger inte mycket om hur det egentligen fungerar. Vi kanske ska kalla det för Osmosiskläder istället. Eller så fortsätter vi att kalla det för kläder som andas eller ngt liknande. Tror att de flesta är med på vad som menas.
/R
 
Gammalt & nytt

Av det gamla väljer jag:

Haglöfs Alaska, många tycker den är tung och "out of date", men efter att ha provat runt bland diverse säckar bland polare kan jag glatt konstatera att jag valde rätt första gången. Passar kroppskonstitutionen och packbehoven. Min Alaska är dessutom av den gamla varianten med metallspännen -ingen knirkande plast här inte.

Trangiakök (iofs med gasbrännare)-för stabilitet och vindskydd var man än befinner sig. Jag har dessutom lyckats pressa ned det mesta som behövs vid matlagning i köket, och det är nog min räddning eftersom jag lätt virrar till det och sprider saker omkring mig.

Nytt: GTX-jacka från North face. Har fått bekänna färg på sistone och jag är verkligen nöjd med den!

MSR miniworks vattenfilter. Eftersom jag emellanåt rör mig i områden där kvaliteten på vattnet kan vara dålig känns det bra att ha detta. Jag kan lätt få smakligt vatten ur vilken sunkhåla som helst, och jag bär hellre omkring på pilsner än vatten :) En liten brasklapp får jag väl lämna här; jag vet inte om detta filter är särskilt nytt på marknaden, men jag har inte kännt till det mer än ett par år.

Punkarn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.