Gammalt föremål, men vad ?

Hej! Jag har ett föremål som jag gärna skulle vilja veta vad är..
är det något man haft på skorna?
 

Bilagor

  • 2014-03-05 09.04.09.jpg
    2014-03-05 09.04.09.jpg
    39.9 KB · Visningar: 1,618
Kan det vara en kättingspännare till en timmersläde?
en bild på "undersidan" vore bra.

Den "V-formade" klon framtill påminner onekligen om en del av en kättingspännare. Den bockade tvärslån med hål i, skulle i så fall kunna vara någon form av led för hävstången (som i så fall varit gaffelformad på något sätt eller försedd med liknade klo) Fast jag tycker att "ledkostruktinen" verkar vara för klen för att vara en kättingspännare.

Jag håller fortfartande på teorin om att det är någon form av bråddar men jag önskar att det kunde komma lite fler bilder.

Visst är det kul med prylar!? :)
 
Har följt tråden med spänning. Vore kul om någon kunde svara säkert. Här ett resultat av min misslyckade efterforskning.

Angående kättingspännare: Nja det var väl snarare så att klorna var vända uppåt för att man skulle kunna kroka i en kätting för att lasta kälken. Kedjan slogs runt stocken och kopplades med timmerkrok till ett spett eller brytverktyg. De båda runda öglorna skulle då sitta neråt och kunna dras fast runt banken i samma förband som kroken som används till att spänna lasset. Har dock inte sett den här konstruktionen på någon doning. Kikade just i boken "Timmerhästens bok" för att se om jag blir klokare. Det känns som en för dyr sak att ha på fötterna. För mycket järn. Till hästar satte man broddar i skorna eller snöskor under. De hade också en lättare konstruktion än föremålet på bilden.

Min gissning är att det är ett beslag som använts i kombination med trämaterial. Även här har jag dock inte sett något liknande och jag tittar väldigt mycket efter just sådant. det lilla hålet är också intressant. Inget man gör för skojs skull. Kanske har här suttit ett snöre, en spik, en tunnare kätting? hade också velat se om det är en krok eller ögla i "krokarnas" motände.

Edit:
Sökte på smidd brodd. Här är resultatet:
http://www.digitaltmuseum.no/search?name=Brodd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.