Ultralätt, intet nytt under solen

Här trodde man att detta med ultralätt utrustning var ett modernt påfund.... Läste framlidna Elise Hylténs artikel 'Lättviktpackningen' i Sv. Fjällklubbens årsbok Till Fjälls från 1959.
Grundpackningen (rygga, sovsäck, madrass, tält, kläder samt köksutrustning) vägde ca 6,5 kg. Tillkommmer ca 5 kg mat för en vecka. Hennes tankar verkar förvånansvärt moderna trots att de är mer än 40 år gamla.
Löp till närmaste bibliotek eller antikvariat och försök få tag i denna bok. Det finns annat läsvärt i den oxå!

Mvh P-A.
 
Jag har för mig det finns en amerikansk kvinna som även hon gjorde en tämligen ultralätt vandring. Jag har letat igen och försökt hitta sidan jag såg det på men lyckas inte. Mitt minne säger "Mother Mary" och att hon hade getter med sig, men mer minns jag tyvärr inte.

Men något nytt är det som sagt var inte, tvärtom är det väl "ultralätt" som är grunden till att vara ute i naturen. De som LEVDE i naturen för ett par hundra år sen släpade knappast omkring på en rygga med 30 kg packning för en veckas vandring, de klarade sig med det som fanns i naturen och hade väl på sin höjd en kniv, ett elddon och lite småsaker (kanske lite mjöl att baka av etc).

Alla de "hjälpmedel" vi har fått (ryggsäckar, friluftskök, frystorkat, sovsäckar, liggunderlag, pannlampor) har gjort att folk som inte kan klara sig på det naturen erbjuder har kunnat ge sig ut i "vildmarken". För dem blir såklart det "ultralätta" nåt nytt, men det handlar i själva verket om "tillbaka till grunden".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.