Gädda på fluga! Tafsproblem..

Nu är våren äntligen här och gäddorna simmar upp i "min" lilla å till sjön för att leka! Startar alltid upp säsongen med gädda efter fluga vilket är fantastiskt kul! Jag brukar använda mig av flytlina och en laxkrok med lite flash på. Brukar även ta bort hullingen och försöka vara snabb i mothugget så att det blir lättare att återutsätta fisken. Har vissa problem med att få en bra tafs däremot.. någon som har tips!

Hälsningar Mats http://www.fiskedagbok.se

Kan starkt rekommendera Drennan softwire. Ta ca 25 cm wire, tvinna den i båda ändar så det blir öglor (för lättare fästning till lina och en fjäderring i den ena till vilken flugan kan kopplas), alternativt fäst den direkt i en fluga och en ögla i andra änden. Den är rätt dyr dock så man vill gärna kunna använda samma tafs till fler flugor. Efter tvinningen, lindar jag den hårt med kevlartråd och sen ett tunt lager med snabblim.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har precis påbörjat min karriär som gäddflugfiskare, och tipsades om att använda ProLeader som tafs sista biten . Före den sitter en valig taperad nylontafs, den började på 1,5 m men har kortats ytterligare ett par decimeter. De är ihopsatta med en kirurgknut. 70 pix för 3 m är inte gratis, men ihop med "Not a knot" så slipper man kapa den hela tiden. (Och tur är väl det, den går knappt att få av...) Dessutom blir flugbytena smidiga.

Funkar bra för mig. Man får dock vara taktisk när man vill sträcka den, om man drar den mellan fingrarna så blir den som ett krullat paketsnöre. Den går att få rak om man helt enkelt sträcker den på samma sätt som man sträcker en fluglina med minne.

Attans vad skoj det är med gädda på fluga!

Drennan pikewire... är helt ok, men den brukar vara ganska "lockig" efter ett hugg eller två.

Proleader... bättre än pikewire (iallafall enligt mig). skall gå att räta ut efter ett hugg... men jag vet inte riktigt om jag tycker att det funkar.

alven; sa:
Attans vad skoj det är med gädda på fluga!

Gädda på fluga? Har du fått något mer än ett vasstrå som bäst på dina gäddflugor? :)

Jag tror också att det skulle vara kul om man kunde få en fisk på fluga någon gång...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips