Fundering kring vattendunken

Hej!

Ny på detta forum så om tråden hamnat fel får gärna någon moderator flytta den.

Jag satt och funderade på det här med vattendunk när jag tältar. Brukar ligga ute fre-sön och har oftast en 10 liters dunk med oss.

För att hjälpa den att hålla lite svalt så funderade jag på om man kan frysa halva dunken med vatten och sen slå på andra halvan innan man far iväg. Detta borde ju fördröja uppvärmningen en del.

Till själva frågan. Påverkas vattnet något av att frysas? Blir det snabbare dåligt eller liknande? Några bieffekter av denna tanke som jag inte räknat med?

Tack för hjälpen på förhand.

Med vänlig hälsning,
Jimmy
 
Bara frysa

Hej!

Ny på detta forum så om tråden hamnat fel får gärna någon moderator flytta den.

Jag satt och funderade på det här med vattendunk när jag tältar. Brukar ligga ute fre-sön och har oftast en 10 liters dunk med oss.

För att hjälpa den att hålla lite svalt så funderade jag på om man kan frysa halva dunken med vatten och sen slå på andra halvan innan man far iväg. Detta borde ju fördröja uppvärmningen en del.

Till själva frågan. Påverkas vattnet något av att frysas? Blir det snabbare dåligt eller liknande? Några bieffekter av denna tanke som jag inte räknat med?

Tack för hjälpen på förhand.

Med vänlig hälsning,
Jimmy

Bara frysa inga risker. Möjligen hårdare om du tappar den på tårna.
 
Ett

sätt att hålla svalt är att svepa in i blöt handduk och se till att det fläktar runt dunken. Skugga om möjligt.

Thure
 
Gör detta varje gång jag ska ha med mig vatten till jobbet, stranden eller skogen sommartid.

Brukar lägga in en petflaska i frysen över natten med ca en tredjedel vatten. När man ska iväg så fyller man upp flaskan och tar med sig sitt kalla vatten :)

Tänk bara på att vatten expanderar när det fryser.
 
Kommunalt vatten

blir normalt inte dåligt i rena plastdunkar. Däremot så är det förstås godare kallt.

Thure
 
Tack för alla svaren!

Det med att det expanderar när det fryser, det är lite därför jag inte tänkte fylla dunken, så har det någonstans att ta vägen.

Tänkte prova evaporativ kylning också, dock vet jag inte riktigt hur mycket jag kan förvänta mig av detta.
 
Gör som thureb föreslår och svep in dunken i en fuktad handduk. Det funkar riktigt bra och dessutom över tiden. Jag har använt den metoden många gånger under resor där tillgången till kallt vatten varit bristfällig.
 
Ännu bättre är ju att som i medelhavsländerna förvara vattnet i en keramikkruka som är fuktad på utsidan, avdunstningen kyler kärlet
 
Om vi ska prata tungpackning så är principen ett lerkrus i vilket man placerar ett mindre lerkrus skilt med sand. Sanden fuktas och när vattnet avdunstar tar det med sig "värme". Men då pratar vi som sagt tungpackning av tredje graden...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.