Fråga ang. bigwall

Hallå!

Är det möjligt att som oerfaren bigwallklättrare följa med någon/några erfarna och klättra, eller krävs det att man besitter vissa kunskaper och tekniken för bigwall för att ens kunna följa med och klätta, även om man aldrig är den som leder eller står för uppsättningen av säkringspunkterna med mera? Har aldrig klättrat väggar högre än 30 meter, så tekniken för klättring på långa replängder m.m. saknar jag. Har endast klättrat topprep och sportklättring och klättrar kring -7/7 leder.
 
Börja med att reda ut begreppen:

"Big-wall" VS "Multipitch"

Google, samt utsidans sökfunktion kan säkert hjälpa dig.

Sedan blir det lättare att få hjälp.
 
Ja, du kan följa med erfarna klättrare på multipitch, särskilt om ni är flera än 2.

Om ni bara är 2 så får du som oerfaren plötsligt ett ganska stort ansvar..

- Är du en tillräckligt duktig säkringsman?
- Vad vet du om self rescue eller "självräddning"? Om ledklättraren faller och slår sig medvetslös eller bryter båda benen. Kan du få ner honom/henne på ett säkert sätt, även om han/hon har klättrat mer än halva repets längd när fallet inträffar..

Unt så vajter..

Alltså - Man vet aldrig vad som händer på en krävande långtur - och man är sitt eget skyddsombud. Det finns många exempel på hur det kan gå snett.

Mitt råd är att börja med att träna på det som behövs för mulitpitch och sen provar du nåt lätt, för att sen utvecklas i din egen takt. Att friåka med nån grymt erfaren som drar dig upp för berget är inte rätt sätt tycker jag. Det har gått så fel förr och det kommer att gå fel igen..

Mina 2 öre.
 
Senast ändrad:
Har ingen kurs i bergsräddning så kan väl inte påstå att jag kan få ner en person efter konstens alla regler på annat sätt än vanlig firning, vilket inte funkar på högre höjder. Ingår det utbildning i exempelvis kamraträddning om man går en kurs i multipitch-klättring? Eller är detta någonting man får/bör komplettera med?

Förstår att det inte är möjligt att klättra om vi är färre om två stycken iom att jag saknar erfarenhet av den formen av klättring, det har jag heller aldrig tänkt gjort. Det jag funderat på är att följa med och prova på klättring på högre höjder med 3-4 andra. Men i och med att jag saknar erfarenhet av denna klätterform så vet jag inte om jag som klättrare behöver några specifika kunskaper för att ens kunna följa med även om jag inte klättrar först eller sist.
 
Jag vet inte hur det är på kurser, har aldrig gått nån. Jag hade turen att börja klättra med en kollega som själv började klättra innan jag ens var född. Så jag fick en mentor som visade och lärde mig och som jag kunde bygga upp min erfarenhet med under flera år. Och sen flera år på egen hand med andra jämnåriga hjältar. Och sen 20-30 böcker och ett par tusen youtube klipp och forumtrådar om all slags klättring och sen exprimenterande och trial and error..

Men jag tycker absolut att du kan följa med några stycken och klättra multipitch. Om du litar på dem.
 
"Gå en kurs" är ju ett rätt tråkigt svar, men faktum är att det ofta är rätt väl spenderade pengar. De flesta instruktörer värda namnet har inga problem med att anpassa standarduppläggen efter dina förkunskaper och mål. (Dock kan det vara en fördel om du går tillsammans med någon på liknande nivå.)

Vill du inte gå kurser så finns ju alla möjligheter att träna alla moment utom exponeringen på lägre klippor. Dela bara upp en "vanlig" led i flera korta replängder och låtsas att marken är längre bort.

Sedan finns det säkert flera klättrare som gärna tar med dig på kul turer bara du frågar på rätt sätt och känns förtroendeingivande nog för just den personen. :)
 
Jag vet inte hur det är på kurser, har aldrig gått nån. Jag hade turen att börja klättra med en kollega som själv började klättra innan jag ens var född. Så jag fick en mentor som visade och lärde mig och som jag kunde bygga upp min erfarenhet med under flera år. Och sen flera år på egen hand med andra jämnåriga hjältar. Och sen 20-30 böcker och ett par tusen youtube klipp och forumtrådar om all slags klättring och sen exprimenterande och trial and error..

Men jag tycker absolut att du kan följa med några stycken och klättra multipitch. Om du litar på dem.

Det låter som att alla dina år av träning kunde du fått på ihop på några kurser.

Angående trådskaparen så är det bara att snöra på sig klätterrepet och börja klättra, i ena eller andra änden. Svårigheterna märker du längs med vägen. Om du vill klättra riktiga bigwall så bör du lära dig jumerera och haula och sånt, men om du bara tänker typ norska 10 repors så är det bara att börja klättra. Om det skiter sig? Äsch-ting..

Edit: oftast skiter det sig inte.
 
Det låter som att alla dina år av träning kunde du fått på ihop på några kurser.

Du har alltid en dryg kommentar på lager. Är glad att jag slipper umgås med dig på riktigt.

Men nu var det ju inte så att jag menar att man måste träna flera år för att klättra multipitch, det gjorde jag första säsongen. Och jag har absolut inget emot kurser. Säger bara att det är vettigt att ta en sak i taget och utvecklas så för att slippa hamna i en hemsk situation och inte veta vad man ska göra för att lösa den.
 
Tack för infon! Givetvis vill jag inte att någon ska behöva släpa upp mig för ett berg, i sådant fall skulle jag hellre stå över... :) Det är säkert väldigt bra kurser som finns att gå, men samtidigt känns det ju lite osäkert att lägga pengar på kurser innan man vet om det verkligen är så underbart som jag i min fantasi föreställer mig att det är när man tillbringar en längre tid på klippväggen. Bäst vore ju då alltså att få chansen att prova på, hänga med erfarna klättrare som kan tekniken och få känna på om det är någonting för mig och spinna vidare på.

Bäst av allt vore ju sedan att hitta någon likasinnad med samma mål och ambition att utvecklas inom klättringen och gärna pyssla med den inriktningen som passion och vilja satsa en slant på exempelvis klätterresor världen över. :) Det är i alla fall min dröm. Att tillbringa resten av livet klamrande på små boulderstenar är inte vad jag vill med mitt klätterintresse, men på den nivån (både höjd- och intressemässigt) verkar mina nuvarande klätterpolare stanna på.. . :)
 
Jag brukar inte propagera för kurser regelmässigt, men den ekonomiska aspekten som du nämner ska nog inte överdrivas.
Om du lägger tvåochetthalvttusen (typ) på en kurs med inriktning på stand, replagsarbete och kamraträddning, så är ju det en liten slant jämfört med vad ens den första bigwalltripen kostar - om det nu handlar om att vara på en vägg där du tillbringar tid.
Om du är dåligt förberedd så riskerar du ju också att den första turen blir misslyckad, dvs troligen en hel del tid och pengar, och ändå inget roligt minne!

Klättrar du sjuor, så har du troligen någorlunda koll på hur man knyter in sig, men det är klart att om du aldrig lagt en kil, och tänker dig bigwall där det är naturliga säkringar, kanske inte en tvådagarskurs räcker. Troligen räcker det dock, och särskilt om första resan inte går till en vägg där det ska hissas säck och sovas i portaledge i en vecka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.