BigWall partner for El Cap

Soker klatter partner for El Cap turer A3-A4 i Aug-September-oct i ar skulle garna vilja gora; Lost in America, Zenyatta, PO, SOD men aven varma upp pa nagon trade route da jag ar lite ringrostig pa bigwalls har som sagt inte varit pa kaltter arenan pa lange sa om det ar nagon som kanner nagon som skulle kunna vara intresserad av El cap bigwalls sa far de garna hora av sig.

Har tidigare gjort foljande yosemite walls:
Shileld, zodiac, nose dawn, lurking fear, Tangerine trip, Mescalito + en del annat pa sma klipporna runt om i dalen
 
Hittar du ingen väggpartner så kan jag verkligen rekommendera att soloklättra en tur på El Cap (om du inte gjort det tidigare...) Jag skulle satsa på Lost in America eller Aurora som en solotur - Zenyatta Mondatta är hårdare än ryktet...

Sunkist är också en riktigt fin tur som jag kan rekommendera - lite mer "off the beaten path" än de du räknar upp, suverän location på en golden head wall (se omslaget till Don Reids bigwallförare) vi gjorde typ tionde bestigningen av den leden och bytte ut en del borrbultar på stand för tio år sedan, så leden är säkert riktigt fin fortfarande med "nyturskänsla"

Lycka till!

peace
 
hej sunkist verkar intressant sag att du hade gjort el cap 20 ganger, imponerande, sag aven att du var dar 2009 vad gjorde du da? jag gjorde sjalv min come back 2009 pa Tangerine trip efter att ha varit borta i 20 ar fran klatttringen men var dar igen i maj i ar och gjorde mescalito. Jag ar ratt ring rostig efter 20 ar och inte lika snabb som man en gang var sa jag hade tankt trana lite och fa nagra ytterligare vaggar i ryggen inan jag innan jag solar nagot men hittar jag ingen partner sa far det val bli sa har du sjalv nagra planer for nasta Yosemite resa? De jag brukade klattra med forr i tiden ar inte aktiva langre sa lite problematiskt att hitta bra partners. har du gjort iron hawk? har du gjort virginia (variation pa Tangerine trip) verkar ocksa kul..nagra andra wall planer?
 
Haha - då är du en gammal räv alltså! Vad heter du?

Förra sommaren klättrade vi Tribal Rite och Flight of the Albatross på El Cap - två mycket fina turer de också.

Albatross är väl något kort som aidtur - men grymt fin - går typ femtio meter till vänster om The Shield. Cruxrepan "walk the plank" är en av el caps största sandbags, hehe - jag placerade ca fem mini heads (zero) några rurpar och fjorton tipped out beaks på den... Albatross ser ut som Triple Cracks på The Shield såg ut under förstabestigningen!

Vi klättrade FreeBlast till Mammuth (Försökte fria men gick sådär trots att jag gjort det för länge sen) och sedan Magic Mushroom till Cast Away Pinnacle, sen rakt upp till Albatross. Jag antar att man skulle kunna börja med Dorn Direct för en mer aidintensiv känsla - Dorn Direct har bara haft typ 4/5 bestigningar så det är säkert ett äventyr.

peace
 
joda Mikael Sribhadung var namnet jo jag overlevde rav pesten hahaha :) hade nagra intensiva ar under slutet av 90 talet. "wow albatross sounds nice" nu fortiden ar inte ambitins nivan sa hog utan jag vill bara komma tillbaka och gora en eller ett par walls om aret for att sa att saga " get piece of mind". mycket har hant pa utrustnings sidan sa ar inte fullkomligt trimmad i mina system annu men det kommer mescalito kandes mycket battre and Tangerine trip forra aret da det kandes som jag fullkomligt skulle do hahahah. Trivs battre pa tunna sommar och "Shiled headwall" ar nog en av mina favorit platser pa elcap.

/M.S
 
Ha, misstänkte att det var Du - eller typ Per Julius som skrev inlägget, men det var väl inte i slutet av nittotalet som du klättrade intensivt i Yosemite - slutet av åttiotalet borde det varit, annars hade vi säket träffats i "dalen" då jag tillbringat fjorton somrar där sedan 91...

Coolt att Du är tillbaka i bigwall-gamet! Era/dina artiklar i bergsport under slutet av åttiotalet inspirerade mej oerhört. Fick mig att inse att en svensk klättrare oxå kunde hänga på el cap - haha!

Bilderna på dej, weber o julius e för tusan klassiska - banbrytande att åka till yosemite på den tiden (pre intenet o supertopo o utsidan osv) och hamra sej uppför el cap. Kudos!

Tror inte utrustningen ändrats så där väldans mycket när det kommer till real A4 på el cap - samma hammare, pins, heads, osv som de senaste trettio åren, och folk knyter fortfarande sina egna stegar även om det inte e lika vanligt som då. När man snackar cams så är det ju Stor skillnad förstås..

Största utvecklingen tycker jag varit inom logistiken runt bigwall-klättringen, hissäckar, hissblock, portas o hela den biten. För tusan, sommaren 91 fanns det bara en enda hissäck i mountain shoppen - helt värdelös, i tyg, köpte den och slet ut den på tre dagar, idag kan man binda dem efter en bil och köra tre km och fortfarande ha kvar grejerna i dem - otroligt!

Vi får väl se - kanske vi möts på el cap nån dag!

Lev väl.

peace
 
Jo du har ratt det var slutet av 80talet, jag borjade klattra 2006 och drog till yosemite forsta gangen sensommaren 2007 da vi gjorde zodiac som forsta elcap utan att knapt veta vad aid var:), haller med metodiken har utvecklats samtidigt som vi pa den tiden jubara hade den gamla typen av friends, inga beaks inga camhooks, inga dubbel heads utan skulle man gora en dubbel head placment sa fick man helt enkelt skarva ihop dem. da larde vi oss enbart genom trial and error vilket ibland var spannande. Jag tror dock att vi hade ratt taskig koll pa vad vi gjorde pa den tiden tex hur vi behandlade sackarna, hur mycket utrustning man bar med sig pa lead utan att tagga, hur lite man knot av osv, men jag tror aven att det handlade om just det att man inte hade sa mycket inputs fran andra som var mer erfarna an sig sjalv pa den tiden. Da var det uteslutande single portaledges som gallde men jag undrar om jag inte tyckte att min gamla ledge (mins inte market men den var gron och tilverkas inte idag) var enklare och snabbare att satta upp an den Metolius som jag kopte forra aret, tycker att spreader baren ar riktigt jobbig att fa pa plats, vad kor du med for ledge?Jag hade ocksa en hisssack i tyg pa den tiden (MBW-Moutain Butter Works) men vi gjorde egna sackar av armerade pressanningar. En annan mycket possitiv utveckling ar miljomedvetandet sa super skont att slippa all skit nufortiden.

offset cams ar ju aven de helt fantastiska specielt i pinscars pa mescalito i somras sa anvande vi inte hammare en enda gang (aven om vi hade den med) och det tror jag inte vi hade fixat utan den nya typen av cams och cam hooks.

Jag tror att jag har mycket kvar nar det galler just logistiken

dock kanner jag mig som en nyborjare igen men det ar ratt fantastiskt eftersom man far larasig saker pa nytt men hoppas jag far upp speeden efter en eler tva vaggar till.

Vore kul att ta del av dina erfarenheter och hur du byggt och laborerat med dina system och fa lite coaching. Kommer du ivag nagot till hosten? jag skall forsoka aka omkring 25 Aug

Ha det bra

MS
 
Jo du har ratt det var slutet av 80talet, jag borjade klattra 1986 och drog till yosemite forsta gangen sensommaren 1987 da vi gjorde zodiac som forsta elcap utan att knapt veta vad aid var:), haller med metodiken har utvecklats samtidigt som vi pa den tiden jubara hade den gamla typen av friends, inga beaks inga camhooks, inga dubbel heads utan skulle man gora en dubbel head placment sa fick man helt enkelt skarva ihop dem. da larde vi oss enbart genom trial and error vilket ibland var spannande. Jag tror dock att vi hade ratt taskig koll pa vad vi gjorde pa den tiden tex hur vi behandlade sackarna, hur mycket utrustning man bar med sig pa lead utan att tagga, hur lite man knot av osv, men jag tror aven att det handlade om just det att man inte hade sa mycket inputs fran andra som var mer erfarna an sig sjalv pa den tiden. Da var det uteslutande single portaledges som gallde men jag undrar om jag inte tyckte att min gamla ledge (mins inte market men den var gron och tilverkas inte idag) var enklare och snabbare att satta upp an den Metolius som jag kopte forra aret, tycker att spreader baren ar riktigt jobbig att fa pa plats, vad kor du med for ledge?Jag hade ocksa en hisssack i tyg pa den tiden (MBW-Moutain Butter Works) men vi gjorde egna sackar av armerade pressanningar. En annan mycket possitiv utveckling ar miljomedvetandet sa super skont att slippa all skit nufortiden.

offset cams ar ju aven de helt fantastiska specielt i pinscars pa mescalito i somras sa anvande vi inte hammare en enda gang (aven om vi hade den med) och det tror jag inte vi hade fixat utan den nya typen av cams och cam hooks.

Jag tror att jag har mycket kvar nar det galler just logistiken

dock kanner jag mig som en nyborjare igen men det ar ratt fantastiskt eftersom man far larasig saker pa nytt men hoppas jag far upp speeden efter en eler tva vaggar till.

Vore kul att ta del av dina erfarenheter och hur du byggt och laborerat med dina system och fa lite coaching. Kommer du ivag nagot till hosten? jag skall forsoka aka omkring 25 Aug

Ha det bra

Mikael
 
När det gäller att hissa på El Capitan så har jag medelst den välkända Trial & Error metoden lärt mig följande:

*Två hissäckar är alltid bättre än en!
* Hissäck no2 skall hänga i en "catch line" från huvudpunkten så den är lätt att dra upp till bivacken.
* Portaledgen hängs under säck no1 så det blir strömlinjeformat, dock hänger portan även den i en "catch line" från huvudpunkten.
* Huvudpunkten har givetvis en "swivel" och skyddas på sedvanligt vis med en PET flaska.
* Jag använder ofta en uppochnervänd firningsåtta som huvudpunkt, lätt att klippa in säckar och "catch lines" i den, dock endast på större "nail-ups" (7-10dygn). Det är sjysst med Tiblocks till "catch linorna".
* Användning av "Far End Hauler" är ett måste på stora solo turer.
* Petzl Pro Traxion är guld om man använder den rätt - svårare än man kanske tror men super lätt när man kan det. (Har skett dödsfall på grund av fel handhavande med den, jag har också varit nära)
* Alltid hissa med semistatiskt rep 10mm - ju nyare desto bättre.
* Alltid hissa med 1/1 teknik - har i princip aldrig behövt använda 2/1, använd kompisen till att göra en "space haul" istället, om det är super tungt.
* Ha alltid en extra "lower out tail" om 15meter på hissrepet, som sitter ovanför swiveln så det inte snurrar upp sig till en lång skruv, säckarna ska kunna rulla fritt på väggen/i luften. Tailen dockar även lasten till standen medelst en munter-hitch som säkras. Säckarna backas upp med en Daisy som hänger på översta säcken.
* Packa säckarna RÄTT, inga hårda och vassa prylar mot ytterväggen, madrassera med liggunderlag.
* Daisys som hänger inne i säckarna är guld att klippa fast alla flaskor och småpåsar med mat osv. Vid bivack och ompackning kan daisykedjorna hänga utanför säcken med flaskor inklippta.
* ALLA vattenflaskor skall ha clip-in-loops...
* Använd inte en Poop-tube - kör med en river bag istället, använd givetvis sunt förnuft vid organiserandet av ditt Shit Kit!
* Tejpa Hissäckarna med Duct Tape är fjantigt - behövs aldrig, detsamma gäller flaskorna...

- - - - - -

När det gäller portas så har jag använt det mesta, har väl typ sådär trehundra nätter i portaledge genom åren, det jag gillar bäst är Cliff Cabana med standard fly för el cap. De nya versionerna är grymma (den silvergrå som BD gör nu) men har inte sovit i den mer än två nätter - jag använder mest gamla A5 eller nyare NTF Cabanas. Har alltid med en bivy bag också.

- - - - - -

Det har varit klätterförbud på east side av El Capitan nu i sommar (fram till första augusti) så min plan var att åka till Yosemite i slutet av augusti och klättra The Sea eller Reticent men min nuvarande, underbara, klätterpartner som heter Christina (USA) omkom under en frisolotur i yosemite för bara några veckor sedan, så i år kommer jag inte att åka dit - tyvärr.


- - - - - -


Lycka till med dina klättringar!

peace
 
Trakigt att hora om din partner christina.

Later som vi kor ungefar samma modell. Dock sa provade jag forra aret att koppla i princip allt till ett Petzel rigging plate tva sackar + porta allt i ett pa Tangerine trip men jag ar tveksam hur bra det skulle funkat pa en mindre overhangande wall eftersom sack ytan mot vaggen blir storre an om man har dem verticalt hangande.

Har aldrig anvant en catchline till nagot annatan portaledgen men har helleer aldrig kort med tva tunga sackar har aldrig varit pa el cap i mer an 4 dygn och vill verkligen gora nagot langre.

anvande en petzel pro traxion pa mescalito i maj i ar for forsta gangen och tyckte den var laskig och sag inte riktigt styrkan forutom att den blir nagot lattare an en preprepared pulley+petzl replklamma som forr.

Hur har du gjort nar du solat walls hissar du normal varje replang eller kor du ett par at gangen? Hur manga rep inklusoive haulline brukar du kora pa nar du solar?

For "shit kit" sa testade jag for forstagangen "ikeas double ziplock bags och tyckte att det funkade mycket battre an andra losningar, tva ziplocs at gangen dock.


Ha en bra host och play safe

M
 
Det är rätt mycket mer att hålla reda på när man soloklättrar - inget får gå fel, marginalerna är små...

Mitt solosystem för "normal" bigwall-solo (speed-solo är helt annorlunda) ser ut så här:

*1 Beal Top Gun 70m
*1 Beal semi static 85m
*1 Beal Tag Line 5mm 55m
*2 Rope Buckets
*2 Petzl GriGri för säkring (en är reserv och används till att docka säckarna)

1. Sätt stand. Fixera rep i powerpoint (om det behövs)
2. Koppla in GriGri i selen medelst oval stålkarbin (stål bryts inte av vid snedbelastning) vid hårdare aid tejpar jag även grigin på plats i karbinen.
3. Led som vanligt.
4. Klätterrepet är stackat i bucket, änden på repet är sammanknutet med hissrepet som i sin tur är stackat i den andra bucketen.
5. vid 25m är det dags att avlasta klätterrepet så det inte vandrar bakåt genom grigrin. Använder oftast tunt repsnöre av 50cm längd och prusikknop.
6. Personligen gör jag aldrig backup-knutar på mitt lead-rep, andra säger att man skall göra det ofta... Jag vill inte ha massa loopar hängande under mej.
7. Tagga utrustning om det behövs, ligger i en bag som hänger på en FiFikrok, tagga givetvis vid en bra säkring.
8. Vid stand fixera repet för rensning på sedvanligt vis.
9. Dra upp hissrepet och rigga hissen.
10. Firar oftast ner på hissrepet - speciellt om det är brant, lämna tillräckligt med slack i systemet, inte för mycket dock, säckarna bör hänga efter nån meter efter det att du firar ut dem från stationen.
11. Nere vid standen hissas säckarna ut medelst grigrin som jag dockade dem med. På den 15-20meters tail som är "över" på hissrepet.
12. Rensa replängden på vanligt vis.
13. Uppe vid stand för andra gången - hissa säckarna som är riggade via en "far end Hauler" typ minitraxion. Säckarna hissar jag med en ProTraxion - den är fullstark till skillnad från klassisk block o klämma. Skönt när du firar ner på den! Jag har också använt en Wall Hauler när jag solat el cap - funkar det med.
14. Stacka rep i rope buckets medan du hissar. Speciellt tag-linan om det blåser. Tag-linan förvarar jag i en stuff-sack som är åtdragen - linan matar ut med visst motstånd - annars flyger den all världens väg i vinden, inget kul.

Jag klättrar nästan alltid replängd för replängd och hissar dessa i tur och ordning, undantag görs om man vill spendera två nätter på en bra hylla. Då kan man fixera flera repor eftersom/om repen är långa nog.

Jag kan rekommendera leden "Re-Animator" på Washington Column som en bra solotur, hårdare än vad graden antyder i boken, som en mini Zenyatta Mondatta nästan, med ett riktigt coolt slut uppför en "hanging curtain off rock" som är aningen expando... Kanske är mer poppis nuförtiden än när jag gjorde den (har gjort den 2ggr) men borde bara se nån bestigning om året. Ta med alla hooks du har + massor av heads!

peace
 
Senast ändrad:
El cap är väl min största dröm i nuläget. Big wall klättring har alltid fascinerat mig och just El capitan hägrar verkligen som den stora drömmen i mina ögon just nu i alla fall. jag är dock medveten om att jag behöver bli bättre och uthålligare i klättringen för att klättra så långa sträckor samt lära mig tekniken som krävs för just den formen av klättring.

Jag har lite funderingar över just det tekniska gällande big wall klättring. Hur mycket klätterutrustning behöver man lära sig att använda egentligen för denna typ av klättring? Räcker det om man vet hur man klättrar replängder precis som på mindre berg med den utrustningen? Det känns som att de flesta big wall klättrare har mycket mer utrustning än så, med diverse säkerhetsanordningar och bromsar, där till upplever jag det som att AID-klättring även är poppis på berg som t.ex. El capitan? Hur mycket klätterutrustning behöver man lära sig hantera egentligen för att bli en bra/kunna klättra stora klippväggar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.