Utrustningsfråga ang. Bigwall

Hello
Kul att äntligen hitta ett forum där klättring ligger i fokus.
Det är en grej jag länge funderat på när det gäller bigwall klättring, och det är hur man gör med slingorna man använder sig av när man klättrar långa sträckor? Har man helt enkelt med sig väldigt många så det räcker hela sträckan upp till toppen, eller plockar den som är siste man bort slingorna när han passerar och skickar upp dom på något vis till förste man igen?

Jag har ingen erfarenhet av bigwall klättring alls och har inte direkt träffat någon som hållit på med det heller. Hoppas någon kan förklara det detta för mig!

/Jimmy
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga rätt.
Men klättrar man en väldigt lång led så delar man ju upp den i "replängder" d.v.s små bitar som max är lika långa som repet man använder sig av.
Vanligt är väl att en replängd är mellan 30 och 60 meter.

Sen klättrar man varje replängd för sig och tar på så vis med sig grejerna uppåt på leden.
m.a.o behövs bara tillräckligt med slingor för att klara varje replängd för sig.
 
Slan: Ja det var precis det jag menade. Men hur får man med sig slingorna från den passerade replängden? Är det personen som klättrar sist som klipper loss dem och tar med sig dem uppåt eller hur är strategin?
 
Ja, ditt antagande är korrekt. sen möts man på slutet av varje replängd och kan byta utrustningen sinsemellan
 
Slan: I gårkväll fick jag äntligen tag på filmen "Jag klättrar", där förklarade dom mycket bra hur bigwall klättring funkar och där fick ja svar på min fråga! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.