Förminska digtala bilder med bra resultat?

Hej.
Jag har köpt en Canon Ixus 430 i somras.

De programvaror som följde med kameran är ZoomBrowser EX och ArcSoft PhotoImpression 5.

Jag fotograferar vanligtvis med högsta eller nästa högsta upplösningen/största bilderna, samt finaste bildkvaliteten.

Om jag förminskar bilderna med medföljande programvaran PhotoImpression, så blir bilderna suddiga, trots att originalbilden är "knivskarp".

Jag tycker inte heller att det hjälper särskilt mycket att "skärpa upp" bilden efter förminskning.

Min fråga är:
Beror denna dåliga förminskade bildkvalitet på Canons programvara, och finns det något annat/bättre sätt att förminska bilder med bibehållen kvalitet?
 
Förmodligen är filformatet på bilden du jobbar med i jpeg-format (.jpg eller .jpeg). Nackdelen med det formatet är att det komprimerar bilden mer och mer för varje gång du sparar den. Jag brukar spara om filen i tiff-format (.tif eller .tiff), sedan gör jag det jag vill med bilden och sedan sparar jag om bilden i jpeg igen för att spara plats.
Om du vill göra om filer i klump kan du använda irfanview http://www.irfanview.com/ som är helt gratis. Med detta kan du göra det mesta med dina bilder. Från att ändra format till att förbättra dem.

Lycka till

Larry
 
Ta bilderna i RAW format om det går i kameran. Tar massor av minne men bilderna är okomprimerade. Ladda över dem till datorn och använd Adobe photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram och exportera sedan bilderna i det format du vill ha dem.

Mer tips finns nog på http://www.fotosidan.se

// Emst
 
Windstorm; sa:
Om du vill göra om filer i klump kan du använda irfanview http://www.irfanview.com/ som är helt gratis.

En del hävdar att IrfanView, med sitt Lanczos-filter, är bättre än t.o.m. Photoshop just när det gäller att ändra storlek på bilderna.
Det var jag inget om, men jag tycker det är ett bra program just för att beskära och ändra storlek på foton.
[Ändrat av boran 2004-08-14 kl 17:01]
 
Ett smidigt sätt att minska bilderna till valfri storlek och upplösning i photoshop är att skapa funktionsmakron där man spelar in vilka förändringar man vill göra. Nästa gång är det bara att välja det sparade funktionsmakrot så sköter photoshop det automatiskt, inklusive att spara det i valfri mapp. I hjälpen till photoshop står mer om hur man ska göra. Imageready är ett annat alternativ men jag använder bara photoshop.

/David
 
JPG komprimering

Så länge man använder hög komprimeringsgrad så kan en normal användere aldrig se skillnaden mellan en JPG bild och en okomprimerad bild.

Prova att komprimera en bra bild tex 5 ggr (samma storlek förståss) och se om du kan se skillnaden mot orginalbilden eller mellan varje steg.

Har man en bild som däriomot är kraftigt komprimerad kommer man att se skillnaden snabbt!

Med en RAW bild är skillnaden större efterom bildinformationen är helt opåverkad oftast mer information per pixel osv.

Det som påverkar mest är naturligtvis programvaran som förminskar bilden. Ibland kan man "skärpa" bilden lite innan den förminskas för att få ett skarpare resultat eftersom alla förmiskningsfilter minskar skärpan lite. Gör man det efteråt så har man ju redan förlorat informationen...
 
hej,
ett annat bra program för att förminska bilderna är Easy thumbnails som är gratis. Där kan man ange hur stora man vill att bilderna ska bli samt man kan precis som i Irfanview förminska en hel mapp med bilder i en följd.

/Dennis
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.