Disiga bilder

Har en Nikon D70s med Sigma optik. Alla bilder jag tar blir lite mörka och disiga. Har provat med exponeringskompensation på +2 men sen måste de mörka partierna justeras och disigheten, som fortfarande är kvar, trollas bort i datorn. Är det vanligt att man alltid måste justera bilderna, eller är det optiken som är dålig? Vad gör man?

Biten av amatörfoto
 
Du kan testa att höja kontrastvärdet med +1 eller +2 hjälpte en del för mig... Har dock Olympus men min bror har Canon och fungerade bra för honom också.

Många bilder går att förfina oerhört mycket i Photoshop. Om Du inte är så påläst på Photoshop kan Du börja med Auto levels och om bilderna blir åt det blå eller gröna hållet eller om vitbalansen blir fel efter detta kan Du gå tillbaka och försöka med Auto contrast. Om Du sedan vill förfina bilden extra kan Du fortsätta med Levels. Där kan Du ställa nivåerna för RGB eller varje färg för sig och var i "spektrat" contrasten ska ligga...

Brukar själv ta autolevel på alla bilder jag ska spara, för att det ska gå snabbare, och blir då någon bild fel redigerar jag snabbt om den manuellt genom levels och contrast/brightness.
Är det någon bild jag ska skriva ut lite större eller är viktig på annat sätt sätter jag mig och tar lite extra tid på mig för att få den så där exakt som man vill ha den.

Photoshop kan verkligen göra underverk med bilder...

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på traven!
 
Tack Anders,

Ska prova med skärpeton. Ska även pröva andra datorer(skärmar). Min kan ha dålig bildåtergivning.

Tack för hjälpen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.