För hårt spann

Kan man minska spannet på något sätt. Kanske genom att sätta skidorna i press på något sätt eller är det dömt att misslyckas.

Per
 
Det borde gå, på samma sätt som att skidor som stått ihopremmade i förrådet i flera år lätt blir lite mjuka och flacka.

Men, varför inte sälja skidorna och köpa ett par med rätt spann?

/A.
 
Med bättre teknik

kan man få fäste även med hårt spann. Är det vallningsbara skidor? I så fall kan man ju valla längre fram från steget.

Att sätta skidorna i spänn åt fel håll och på det viset modifiera tror jag är svårt på moderna dubbelspannsskidor. Brättena påverkar du antagligen lättare än steget.

Thure
 
---
Men, varför inte sälja skidorna och köpa ett par med rätt spann?

/A.

Jo, den tanken har också slagit mig, men det vore ju bra om man slapp den utgiften.

För övrigt agerar jag bara ombud och ägarinnan av skidorna mailade just att hon skulle gå ut och titta efter nya :)

Frågan har sålunda reducerats till om det går, i princip, liksom, alltså.

Edit: Till Thure, apropå teknik: En minnesvärd replik från en dam i bekantskapskretsen: "Säger du 'trampa ner' en gång till tar jag ut skilsmässa!"
 
Annars finns ju en åtgärd som stavas MAT ;)
En bekant till mig gjorde reportern något konfunderad när han blev intervjuad under vasaloppet och förklarade sitt dåliga glid med att han hade ätit upp spannet.
 
Kan man minska spannet på något sätt. Kanske genom att sätta skidorna i press på något sätt eller är det dömt att misslyckas.

Per

Hej Per!

Just för tillfället sitter jag på ett par skidor med alldeles för mjukt spann. Tror att en vikt på 55-60 kg kunde passa. Fischer Crown Europa 99 med NN-bindning, 190 cm långa. Kan de va' något? Finns i Märsta.

Hälsningar

Camilla w
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.