Fischer E99 spann

Hej,

jag provade (mätte spannet i affären) Fischer E99 idag. Först 210 cm och sedan 205 cm. Kändes konstigt att prova kortare skidor då jag själv är 194 cm, så det gjorde jag inte. Jag väger dock bara 78 kg.
När jag stod på båda skidorna såg spannet ganska normalt ut, kanske lite långt fram (bak till ungefär rakt under hälen, och ganska långt fram).
Ställde jag mig på en skida så var nästan hela spannet kvar. Lade jag vikten lite framåt så var också det mesta av spannet kvar. Ställde jag mig lite ordentligare på tå, så nöp jag nog fast skidorna överallt. Fast så aktiv är man kanske inte på turskidor, och ryggsäck har man ju inte alltid.
Jag upplevde även att spannet var lite hårt för försäljaren som vägde 20 kg till.
210 skidorna och 205 skidorna betedde sig mycket likt.

Är det någon som känner igen sig i att spannet verkar ligga långt fram? Måndagsexemplar? Kan det variera mycket mellan olika par? En del skriver om viktrekomendationer, men jag hittar inte det.

/Patrik
 
Inte så petigt

Det är rätt stor skillnad på att ta ut spann på längdskidor och turskidor. I längdspåret har du ett plant underlag och vallar så att fästet inte tar i när du glider. På tur är underlaget mjukare så det fungerar inte i praktiken med resonnemanget innan. Ryggsäck på och av innebär också att längdskidåkningens finlir inte blir riktigt lika viktigt.

Spannet på turskidor är vanligen lite längre (och lägre). Du kan trycka ner så att du får fäste på de flesta skidlängderna oavsett vikt (inom rimliga gränser). Har du dåligt med fäste eller glid ändrar du fästzonen efter underlag och behov eller har du vallningsfria så får du bättra på tekniken.

Du väger en dagstursäck mer än jag och mina E99 är 205 om jag minns rätt eller kanske 210 om jag minns fel. Jag skulle ta 210 om jag var du.

/Tommy
 
Löpskidevallning och turskide dito skiljer en hel del. Utan ryggsäck har de flesta av mina skidor inget plant grepp i något läge av mig, ändå går det hyfsat pga mer fästvalla framför trampet. YMMV
 
Man skall nog inte räkna så noga med spannet på turskidor. Jag brukar vid behov lägga vanlig burkvalla även på "glidytorna" där, Fast kanske inte lika "varm valla" som fästvallan. Att glidvalla och fästvalla i specifika zoner gör jag däremot på utpräglade längdskidor där vitsen är att åka fort, inte bara bekvämt ta sig fram.
Två olika typer av skidor för två helt olika ändamål, och vallan har olika funktion vid olika typer av åkning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
Snowtigher Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown Turskidåkning 20
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0
Lomma47 Skillnad E89 och E99? Turskidåkning 13
Karhu Skillnad på E99 och E109? Turskidåkning 1
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Aeae Spann Turskidåkning 10
flierman Olika hårda spann på turskidor? Turskidåkning 6
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
elin_h Ännu en fråga om spann Turskidåkning 7
pery För hårt spann Turskidåkning 6
jahogs Hårdhet på spann Turskidåkning 3
johan5588 spann på turskidor ? Turskidåkning 13
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
Retrovirus Turskidor och spann!? eller Åsnes:Rago vs Nansen Turskidåkning 15
snowhound Mjukt spann? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.