Mjukt spann?

Jag har köpt ett par begagnade "Fischer" turskidor. De har enkelspann men de är så mjuka att jag tvivlar på att de funkar särskilt bra utan jag får nog bättra på vallningen rätt ofta.
Jag har jämfört med nyare skidor och de är likadana.

Är det någon som kan säga mig vad som är tanken med så mjukt spann? Har det kanske med någon utförsegenskap att göra?
Jag är tacksam för all info!
 
Jo

Mjukt spann ger bättre utförsegenskaper. Kolla på slalomskidor, de har inte mycket till spann. Turskidor brukar däremot ha dubbelspann. Är det verkligen turskidor du har köpt?

Peter
 
Fischer GTS ?

Om det är frågan om Fischer GTS så vet jag att de inte går att valla. Helt värdelösa. Sämre enkelspann än Åsnes Nansen.

En annan sak att beakta är att spannet brukar försämras om man förvarat skidorna hårt ihopsatta över sommaren.

Spannet påverkas också mycket om man åker mycket utför med turskidorna. Det pressas ner väldigt. Att åka puckelpist med ett par turskidor och trycka till ordentligt är bästa sättet att förstöra spannet.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Tack för tipsen!
Skidorna heter "america 109 st" och jag är rätt säker på att det är turskidor.
Jag vet inte hur de har förvarats men om Fischer har flera "värdelösa" modeller så tyder ju det på någon slags bakomliggande tanke iallafall.
Frågan är bara vad?
Kan man få tillbaka spannet om man förvarar skidorna i spänn över sommaren eller stressar jag bara materialet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.