Flugfiske - va e de jag köpt egentligen?

Jag var nere på stan en vända och knallade förbi Myrorna. I deras skyltfönster låg ett flugfiskespö som jag fick inhandla till ett sjyst pris, nämligen 25 spänn. Grejen är jag inte har en aning om vad jag handlat för nåt, om det är bra eller dåligt, jag har inte flugfiskat en minut i mitt liv. Knäpp som man e så funderar jag på att iaf prova. Var kan man hitta en inte alltför svindyr rulle. På spöet står texten:
Elbe
Omnix
1645-240
längd 240
Aktion:
AFTM 7-8

Va e de för grejer och vilka rullar kan man köra på det här spöet?

/Mange
 
magbe238; sa:
Var kan man hitta en inte alltför svindyr rulle?

Va e de för grejer och vilka rullar kan man köra på det här spöet?
/Mange
Elbe är ett märke som ibland kan göra riktigt fina grejer och ibland spottar ut skräp på löpande band. Har för mig att generalagenten finns nere i Halmstad (??).

Jag har ett Elbe President Pike spö. Det är det bästa gäddspö jag någonsin haft. Ruskigt klipp i det men samtidigt känsligt. Men mest är nog Elbe kända för sina beten och kopior på Ambassadeurrullar.

I ditt fall så vet jag inte riktigt vilka prylar det handlar om exakt men spöet verkar vara lite kort för att vara i klass 6-7. Inte helt lätt att kasta med korta spön har jar erfarit (såvida man inte är Lee Wulf :))

Klass 7-8 är lite mer än mellanklassen. Lättare kustfiske, större vatten. Allt från havsöring på kusten till lättare laxfiske, regnbåge och gädda. Rullen skall självfallet vara i samma klass (7-8).

När det gäller rullar så finns det en uppsjö. Jag skulle rekommendera att börja med något som inte är allt för dyrt. Tex Ryobi, Okuma eller Pflueger. Senare kan du, om du blir biten satsa på lite bättre rulle, men när det gäller flugrullar så är det inte lika viktigt att äga en högkvalitativ rulle i samma utsträckning som i samband med spinnfiske.

Bra pris på spöet :)

~Paul~
 
I flugfiskesammanhang har jag inte stött på elbe och det tillsammans med märkets i vissa fall tvivelaktiga rykte kan tala för att det inte är nåt höjdarspö. Men vafan, köp en billig rulle och en andrasorteringslina och testa. Är spöt riktigt uselt så är det nog tyvärr ingen bra introduktion till flugfisket då det är spöet och linan som är de viktiga komponenterna. Det bästa är kanske att du vänder dig till nån som flugfiskar och ber denne testa/bedöma spöet.
Den lina som du bör ha är en wf 8 flyt (wf=weight forward, 8=linklass aftm, flyt=linan flyter). Dan tackel har 2.a sorteringslinor för drygt 100 kr.
http://www.dan-tackel.com/
Till rulle kan du egentligen skaffa vilken "skit" som helst om du bara ska testa spöt. Det vore, om jag säger som så, att kasta pärlor till svin att lägga mycket pengar på en rulle.
Om det är som jag misstänker, att elbespöt suger, så tycker jag det är en bättre investering att satsa på ett nybörjarset från t.ex. vision eller loop. Då får du för en billig penning (en dryg tusenlapp) allt du behöver för att komma igång; spö, rulle, lina, backing och tafs.
Det är som sagt inte att rekommendera att inleda sin flugfiskekarriär med för dålig utrustning, men testa spöt som sagt, jag vet ju inte vad det går för.

mvh
David
[Ändrat av dave1 2005-06-04 kl 13:18]
 
Jag skulle rekommendera att någon som fiskar känner på spöt innan du investerar mer. Håller med om att om man är sugen att börja flugfiska äe det bättre att köpa ett färdigt set, det är riktigt bra nuförtiden. De tidigare nämnda märkena funkar fint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xerxs jag vill veta allt om flugfiske! Fiske 20
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Fiske 0
Tigerfish_2 Älv för flugfiske Fiske 22
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7
sipmehke Flugfiske omkring Sälen? Fiske 1
mattiasland Flugfiske i långan Fiske 3
Älgö Idre..flugfiske ? Fiske 1
bengtoste Svenska fiskecamper för flugfiske Fiske 5
niclasfoto Flugfiske Idbyån/Ö,vik! Fiske 4
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
alven Flugfiske i Lundatrakten Fiske 5
ConZec FLugfiske efter Harr och Öring Fiske 4
mbock Flugfiske tips Fiske 1
fiskedagbok.se Flugfiske vs spinnfiske Fiske 22
ldrohlson Flugfiske Fiske 5
schizo Flugfiske i Skåne? Fiske 5
grodanbolle Flugfiske i fjällen? Fiske 27
oberg_niklas Flugfiske i närheten av Stockholm Fiske 2
M.Gustavsson Måndag = Flugfiske, Jämtland Fiske 1
jakob fisher Flugfiske Fiske 2
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...