Flugfiske Idbyån/Ö,vik!

Hejsan på er alla uttinade flugfiskare!

Jag har en fundering gällande Idbyån ett par mil norr om Ö.vik. Finns det kanske ngn från Övikstrakten som kan hjälpa mig?!?

Hur är det med reglerna där gällande flugorna för Idbyån?

Jag har läst :http://www.fiskeguiden.ornskoldsvik.se/fiskevatteninfo/idbyn.4.1169fb2fff4f12f8a8000942.html att endast flugfäimiterande flugor är tillåtna.

Så jag har alltså inte lov att fiska med havsöringsmönstren som är rena fiktiva mönster som silver doctor, general p, mfl?

Vilka flugor väljer jag då under vårens havsöringsfiske i Idbyån?

Jag har endast passerat denna lilla vackert glittrande älv, aldrig fiskat där. Havsöring med fluga känner jag dock väl till,,

Mvh Niclas,
http://www.flugfiskeinorden.se/reg/nr00-56/sid2.html

Förstår att det kanske är snävt med flugfiskande öviksbor här.

Om jag då stryper temat till bara havsöringsflugor, generellt. Vad föredrar ni till en liten-medel,stor älv som inte är så kraftigt humusförande men ändå hög och kall?

Om jag inte har lov att använda fiktiva (påhittade,,) möster, vad väljer jag då i vårälven??

Mvh Niclas,

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag fiskar mest havsöring på kusten och då är det ju mest märlor, streamers och borstmaskar som gäller. När jag fiskar i älv så använder jag nästan aldrig några imiterande mönster.
Testa ställ frågan på edgeflyfishing.com så får du kanske mer respons.

mvh
David

Nu har jag fått lite svar på min fråga, det är nämligen så att man ställer sig tvekande till den där så kallade regeln. Det är enligt några Idbyån,flitiga fiskare tillåtet att fiska med Streamers i både mer eller mindre glada färger.

Så så var det med den saken;)

Mvh Niclas,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips