Fjällräven tält?

Hej!

Vi funderar på att köpa ett bra tält (2-3pers) som ska hålla ett bra tag. Har fått tips om att Fjällräven turist skall vara bra, vet någon något om detta? Dessutom har vi kollat på TNF och Vaude. Helst skall det vara ett tunneltält med absider så att man kan laga mat där. Än så länge har vi en budget på ca 4000kr. Är det någon som har provat något tält i den klassen som kan ge lite förslag och tips?

TNF har ett tält som enligt försäljaren skall ha samma väv och stänger som Hilleberg, vet någon vad detta heter?

Tack på förhand, ta det lugnt i solen!
 
TNF har vad jag vet inga tunneltält. Har fått för mig att jänkarna inte är direkt såla på tunneltält. Däremot har TNF ett par kupoltält med förlängd absid, det kanske räcker...
 
TNF har haft ett tunneltält som jag senast förra året såg på sportsnet.se och kostade ca 3500-4000kr om jag inte minns fel. När jag kollade TNF´s hemsida nu så fanns det dock inte med så det har nog utgått ur deras sortiment. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det hette men du kan kanske maila sportsnet och fråga.

/David
 
Mitt tips

Förra våren köpte jag ett Hilleberg som var nedsatt 15% pga ett skönhetsfel (som jag knappt kunde hitta även om jag visste var jag skulle leta!). Det kändes som en helt okej affär. Så mitt tips är att kolla efter utställningsex och liknande som är nedsatta men felfria, har man tur får man "mer tält" för pengarna!
 
dave1; sa:
TNF har haft ett tunneltält som jag senast förra året såg på sportsnet.se och kostade ca 3500-4000kr om jag inte minns fel. När jag kollade TNF´s hemsida nu så fanns det dock inte med så det har nog utgått ur deras sortiment.
/David

Det kan nog stämma. De enda "tunnelliknande" TNF-tälten i Backpackers Gear Guide är Canyonlands och Mountain Marathon...
 
Köpte för två år sedan ett McKinley Moonlite 2 för runt 2 000kr. Har sedan dess sovit cirka 50 nätter i det o det har funkat kanonbra i både fjällen o som campingtält.

Vill nu inte påstå att det är bättre än ett Hilleberg, skulle själv vilja ha ett Nallo GT2. Kan dock inte motivera mig själv att köpa ett tält som ser mer eller mindre likadant ut och har liknande funktioner som det jag redan har. Det vill säga ett tunneltält med låg vikt och stor absid som utan problem rymmer två ryggsäckar.

Jag kommer säkert köpa ett Hilleberg eller motsvarande högkvalitetstält i framtiden, men beroende på vilka krav du ställer på ditt tält så kan jag rekommendera McKinley för "vanlig fjällvandring"

/Fredrik
 
Fjellsport.no

Fjellsport säljer lätta tunneltält. Vet inte om det är dyra eller inte men min kompis är nöjd med sitt...

/M
 
Akka RS

Kan vara ett tält för dig.

Tunnetält finns i två och tre personers variant.

Finns lite olika varianter och du hittar dem t ex här
http://www.friluftsbolaget.se/

Klicka på uteliv och sen på tält.

Har ett Akka R/S 3 och är nöjd med det. Kostade mig bara 2995 eftersom jag prutade lite och de tog hem ett nytt tält till föregående års prislista så man tackade och tog emot.

Sova tre funkar och två då bor man som en kung eller drottning vad man nu föredrar =)

Vaude är nog också ett bra alternativ.
Har för mig att jag läst lite här på utsidan om att det skulle vara samma tält i stort sett.

Vaude hittar du t ex här
http://www.getout.se klicka på bo sova och sen tält.

Kostar lite mindre än AKKA R/S och är lika stort.

Hoppas du hittar vad du vill ha

/Mattias
 
Bergans Compact

Bergans tillverkar ett tunneltält för 3 pers. som kostar strax över 3000 kr i Sverige. Ett test av tältet finns i Utemagasinet nr 5, 2001. Det går att köpa genom en kanotbutik i Göteborg, har tyvärr glömt vilken, men maila Bergans och fråga, de brukar ha mycket god service.
 
INTE AKKA!!

JAg skulle efter mina egna erfarenheter absolut avråda från ett fjällräven akka! Mitt tält har jag använt under ca 2 mån (effektiv tid) och under en mc resa på island i sommras så brast tältväven vid ena kortsidan. Jag har under sista året noterat att färgen på tältet bleknat betydligt men trott att det skulle hålla ändå! Nu gick det bra för oss och vi hade fint väder efter olyckshändelsen så den tejplagning vi gjorde höll bra. Numera använder jag mitt hilleberg Nammatj då jag är på resor eller vandringar som kan bli påfrestande för tältet och Akkat får nöja sig med soliga somrar i låglänt landskap.

Slutsats; Bättre satsa de extra kronorna ett HB kostar och kunna lita på tältet till 100%

//Uffe
 
VAUDE

Jag har sagt det förro jag säger det igen:Vaude har
mycket bra tält,för en"liten peng",men det är många
som har underskattat detta tält,varför vet jag inte.
Vaudes tunneltält i Ferret-modellen är kanon(äger
ett själv).Man kan faktiskt ge sig ut i skog o mark
med ett annat tältmärke än de mest kända produkterna.
För 4000kr får du ett kanontält från Vaude.
Lycka till, Nicklas.
"håll kängan lerig".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.