Fjällräven G1000-byxor på Vintertur?

Jag skall ut på 4 dagars vintertur, vid Sylarna, med tält helgen innan påsk och har lite funderingar om hur jag skall göra med klädsel på underkroppen.
Jag har ett par Fjällrävenbyxor i G1000-väv och överväger huruvida jag skall ta med ett par termobyxor ”för säkerhets skull”.
Jag har tänkt använda fjällrävenbyxorna när vi skidar och underställsbyxor i ull om det blir kyligt samt att jag vid vila och på kvällstid har en tunn fleeceliknande underställsbyxa att dra på mig som ”lager 2” för att hålla värmen, Räcker detta?.
Mitt alternativ är att endast ha ullunderbyxorna och fjällräven, samt ta med ett par gamla hederliga termobyxor. (Att byta fleecebyxorna mot termobyxorna kostar 750 gram).

För övrigt skall vi ligga i närhet till fjällstugorna eftersom det är första gången jag tältar på snö, och längesedan min kompis gjorde det i lumpen. Detta gör ju att vi har möjlighet att torka upp om kläderna blir lite fuktiga.
Dessutom har jag ett natt-underställ som alltid skall vara torrt, mest för att hålla sovsäcken ren och fräsch.

Jag tycker det känns säkert att endast ha fjällrävenbyxor och tillgång till två lager underställ, men å andra sidan hade vi grymt fint väder sist jag var ute på skidor och använde inte ens långkallingarna under 10 dagar (kungsleden och kebnekaise med omnejd i fjällstugor). Det gör ju att man inte riktigt förstår hur kallt, ruggigt, fuktigt och blåsigt det kan bli...

Är det någon som kan ge mig någon avgörande anledning om jag skall ta med termobyxorna eller lämna dem hemma.
-Bästa ”hjälpen” för mig vore ju om någon haft problem och frusit på grund av att de endast haft fjällrävenbyxor och underställ till hands vintertid.

Tack på Förhand
David Emilsson
 
Fjällräven brallor

Har själv använt fjällräven brallor i många år,och den enda nackdelen jag har funnit med dem är att dom blir blöta fort även om dom är ordentligt impregnerade.Kan alltså bli lite kallt om du skulle blöta ner dig av någon anledning.Själv skulle jag nog välja ett par överdrags brallor i goretex eller liknande som står emot väta bättre.Köpte klättermusens Megin brallor och dom kan jag varmt rekomendera,tillsammans med ett underställ i merino ull...Hoppas att ni får en kanon resa. Mvh.europa12
 
Jag har gått i fjällen med M59 byxor på vintern. Fungerade bra med ett par långkallingar under, tills det började blåsa ordentligt. Som väl var hade jag ett par gamla regnbyxor (Tenson MPC) med. Men normalt sett ska man inte behöva gå i sådan blåst, i byarna var det svårt att hålla balansen och ryggsäckarna tumlade runt på marken när man la dom ifrån sig.

Har du några vindtäta byxor så kan du ta med dom istället för themobyxorna. Köp inget nytt och dyrt för den första turen, låna istället.
 
Ett alternativ till dyra Gore Tex brallor kan vara byxan till försvarets snödräkt. Funkade för en kompis när vi var i norska fjällen tidigare i år.
 
Tack ska ni ha

Känner mig nu rätt säker på att klara mig med Fjällräven och dubbelt underställ, men grejjen är att väderprognosen säger att det skall bli kallt, "riktigt kallt!?", så jag tar med extra förstärkning för säkerhets skull...
Så får jag helt enkelt testa själv om G1000 fnkar på riktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
mtallberg Fjällräven G1000 Kläder 1
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.