Fjällräven Fält eller Norröna Recon

Jag är ute efter ett fåtal plagg som kan användas till flera ändamål. Jag är ute över 100 dagar /år där jag fiskar från båt, vandrar längs älvar, är ute i skog stillasittandes och ibland även vandring. Kläderna skall tåla hårda tag, då jag sliter enormt på mina kläder. Använder idag flytoveraller, seglarställ, goretex pacliteställ och Haglöfs Barrier TermoJacka och Byxa, men vill försöka hitta ett plagg som jag kan nyttja till det mesta.

Fjällräven Fält verkar vara grymma med deras tåliga G1000 i kombination med skyddat membran.
Norröna Recon verkar vara kraftig och tåligt med bra skärning för vandring.

Har dock svårt att välja vilken väg jag ska gå med vilka plagg jag ska kombinera. Typ kraftig goretex plagg som Recon eller Fjällräven Fält med Pacliteställ.

Tacksam för synpunkter från er som har dessa plagg!

Jag har sedan hösten 2007 använt Fjällräven Fälts byxor, sedan hösten 2008 även jackan. Jag tycker de plaggen är närmast idealiska för vistelser med lägerliv, fiske, vandring i skog vår-höst-vinter. Byxorna går bra att vandra i när runt nollan eller minusgrader, medan jackan då får ligga på ryggan eftersom den blir väl varm under vandring med ryggsäck om det inte är kallare. Sommartid blir både byxor och jacka för varma att vandra i tycker jag.

Här är min recension för byxorna: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3033

Raskesven

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har fältstället och har använt det större delen av året till ite olika aktiviteter. Den enda riktigt stora nackdelen med det är att det blir för varmt vid högre aktivitet särskilt under sommarhalvåret. Men annars finsn det bara positiva saker att säga om det. Då det är väldigt stryktåligt och tål att ha runt helden och gå genom buskar och snår. För att användas i skogsterräng och då särskilt på hösten så är det helt suveränt, men på fjället eller vandring sommartid finns det mycket bättre alternativ.

Är Fält kläderna varma vid stillasittande eller blir de kalla som övriga skalplagg?
Jag har ofodrade Fjällräven Vidda byxor och skulle kunna tänka mig en jacka till dem istället för ett nytt Fältställ. Men det finns inga bra ofodrade Fjällräven jackor som känns robusta och rejäla, kanske skulle kunna vara Tjäkta men har bara sett den på bild.

Går ej att få tag i längre...

Jag bumlar den här tråden igen..
Fjällräven ‘Fält’ ska ju slutas tillverkas. Likaså ska Norröna sluta med ‘Recon’ med vad det verkar.. Båda kollektionerna är ju relativt dyra och åtskilliga tusenlappar.
Var idag och kollade Norrönas Recon. Sista exemplaret för 4 500 kronor. En treskikts Gore-Tex, med mjuk utansida, välsydd och rymlig. Dock lite väl mycket dragkedjor hit och dit och sedan dessa evinnerliga kardborrband som Norröna insisterar att ha.
Fjällrävens ‘Fält’ 4000 kr. är en gammal trotjänare som hängt med i drygt tio år. Mycket bra kvalitet som sagt i båda plaggen.
Själv föredrar jag Fjällräven i jackor och Norröna i byxor..
Man kan skriva långa, långa betraktelser kring dessa plagg.
Detaljer som jag gillar att kolla är.
1. Dragkedjan.
2. Snoddar
3. Rymden på fickor.
Kolla även på era gamla kläder hur dessa är slitna. Antagligen slits det nya plagget på samma sätt.
Vilket plagg ni än väljer så finns de inte längre att köpa. Tyvärr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips