Fiske i Stockholms skärgård

Hej,

Jag undrar lite om fisket i stockholms skärgård.
Vad finns det för fiskar där exakt, för jag har letat lite på internet utan att egentligen hittat nåt, mer än att det just "går att fiska i stockholms skärgård" :cool:

Vore grymt om nån kunde posta en lista med alla fiskar i stockholms skärgård!

Det finns en hel del...

Det finns lite av varje. Jag har för mig att jag någon gång såg en plansch med alla fiskarter som finns i Stockholms ström (gäller till stor del även för skärgården). Där var alltifrån harr till stör. Jag tyckte att det kändes som en något optimistisk förteckning; vissa arter är på sin höjd tillfälliga besökare och borde inte presenteras som hemmahörande i Stockholms ström.

Nåväl, arter som jag spontant kan komma på som finns i Stockholms skärgård är följande:

Abborre
Gös
Gärs
Gädda
Lake
Ål
Sik
Nors
Lax
Öring
Regnbåge
Id
Braxen
Mört
Sarv
Löja
Ruda
Björkna
Nejonöga
Strömming/sill
Skarpsill
Skrubbskädda
Piggvar
Tånglake
Storspigg
Småspigg
Tångspigg
Torsk (numera vete tusan...)
Tobis
Smörbultar (några olika arter)
Simpor (några olika arter)

Jag reserverar mig för att jag säkert kan ha glömt någon/några art/arter.

Hoppas svaret var till hjälp!

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tja, rubbade fiskar finns precis som personer....
Har lyckats med följande:
Mask - Gädda, fleragånger på mete största 2.8 kg
Mört stjärt - Sarv 800 g
Powebait - Gädda 5.2 kg, två kulor powerbait jag vevade in för att kasta ut på nytt ställe.
Black Bee spinnare - Mört (korsning) - ca 700 g på Black Bee spinnare 7 g, "A-lagare" tiggde till sig fisken till lunch...
Mepps 7 g - Brax 1.5-2 kg, plockade upp draget från botten på ån då jag höll på att lösa upp trassel på rullen... snacka om snopen man blev när man rullat på löslinan och helt plötsligt det rusade och detta på UL!!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips