Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har filmat några snuttar med ny kompaktkamera. Insåg att jag haft inställningen AVCHD och lyckas inte få datorn att förstå att jag vill tanka över dem. Borde haft koll och använt MP4-inställningen. Nån som har ett knep att få in dem i datorn, ev göra om filformatet.
MVH Lars
Men kan du inte koppla upp kameran som en disk och bara kopiera över det? Du måste ju inte använda ett specifikt program för att få över filerna. Sen ska tex VLC kunna visa det formatet.
sen finns det et flertal konverteringsprogram på internet. Googla på "AVCHD convert to mp4" och välj ett.
AVCHD är MP4 (h264) video med AC3 ljud. Den/dom filerna du behöver kopiera över är *.mts.
Du kan kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD för att se hur filerna är organiserade och vad dom är till för (*.mts hittade du under BDMV/STRAM/ ).
Tack för tips! Funkade bra! Hittade först inte vilka filer jag borde kopiera över. Hittade även ett program för att konvertera. (på kamerans cd ) Tillhör tyvärr den delen av befolkningen som inte läser bruksanvisningen först. Utsidan brukar ha hjälpsamt och kunnigt folk, även bättre förklaringar än bruksanvisningen. Tack igen!
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar