få igång primuskök

Jag har en lätt toppmonterad primusbrännare med piezo, sen 2003. Den senare byttes gratis ut av Primus förra året när den började strejka. På min senaste resa märkte jag att jag hade svårt att få igång den åtminstone när burken var full. Om det tog futt överhuvudtaget var det bara en tredjedel av brännarhuvudet - alltså mellan de båda vingarna närmast piezon -
som det verkligen brann i. Lösningen var att ta en tändsticka och föra runt - en så simpel teknik som att försöka blåsa ledde bara till att köket slocknade. Om jag inte ens fick futt på den här tredjedeln förde jag tändsaten till piezen, och sen tändstickan runt huvudet.



Förklaring? Bättre lösning?

Verkar lite fånigt att blanda in tändstickor. Kan nån f ö förklara varför tändsticksskar idag har så otroligt dåliga plån? För mig brukar de räcka till tre tändningar eller så.
 
I och med att

du skriver toppmonterad antar jag att det rör sig om ett gaskök. Antar att det är skit i munstycket som i varje fall på fotogenbrännare kan ge liknande symtom. Finns rensnål? Vända på köket för att få det att tända runt hela brännaren?

Thure
 

Liknande trådar