Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk

Hej!

Funderar på att vandra Saltuolukta-Kvikkjokk i slutet av sommaren (såklart allt beroende på coronaläget, detta är inräknat så sådana förmaningar undanbedes :) ) och söker nu var jag ska stanna en extra dag vid någon fjällstuga för att göra en dagstur, likt föregående års fjällvandring.

Så min undran är om någon av er med erfarenhet har nåt tips/förslag på extra dagstur, pärlor, att uppleva längs med vandringen?

Hej!

Gick den sträckan i somras, fast omvänt och startade i Kvikkjokk.

En tripp upp på Skierfe är väl värt tiden om vädret tillåter! Fantastisk utsikt!

Jag tog även två mindre toppturer mellan Sitojaure och Saltoluokta. Där är det bara att se sig om och bestämma sig. Jag ska se om jag kan skaka fram kartan från källarförrådet imorgon och kolla vilka toppar det var.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skierfe som redan nämnts är ett måste. Du kan också ta båt från Aktse in mot Rapadalen och gå en tur där, kanske upp på Nammatj.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips