eTrex Vistan i storstan

Min Vista gillar inte Stockholms innerstad nåt vidare.
Det kanske är vad man kan förvänta sig men det kunde vara kul att höra vad andra upplevt i stadsmiljö.
Man har ju läst om utflyckter till Paris t ex.
En trist sak är att när den tappat mottagning och sen återfått kontakt så kan den liksom verka ha låst sig fast det står Ready to navigate i displayen och det händer ingenting i vare sig kartabild eller trip computer på ett bra tag.
Landet gillar den skarpt, där är vi nöjda och trivs, fast tät skog kan få den ur balans.
Vad tycker andra?

Skymd sikt

Nä, när sikten är skymd fungerar ingen GPS bra. Jag har inte provat de med känsligare antenner, men Vistan är ingen höjdare när man är omgiven av höghus.

Ett annat problem är multipath, dvs när signalerna studsar på diverse hårda ytor innan de når fram till mottagarens antenn. Då kan positionen bli fel uträknad också. Min erfarenhet är att när den väl hittar satelliter igen, blir det ofta ett ryck, som ger en sån där märklig tracklog, där resan avbryts, och sedan plötsligt sticker iväg en bit igen.

När jag har navigerat i stan (Paris, till exempel!), har jag i regel kört på kartbilden i autozoom, och kollat läget lite då och då, när jag haft kontakt med några satelliter. Det ger i alla fall grundriktningen till målet, då och då.

"Riktiga" bilnavigeringssystem kör med kompass och använder dessutom bilens givare till ABS-systemet för att kunna kontrollera riktning och sträcka när systemet tappat kontakten med himlen.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips