Epic vs. GTX

Underbart att få ta del av alla människors erfarenheter av olika material här i forumet. Själv har jag tänkt skaffa en Softshell + en regntät jacka. Har kollat på Paclite och Epic vad det gäller regnjackan. Är det någon som har erfarenheter av båda dessa? Vilken andas bäst och vilken är mest mångsidig? Klättermusens Rim verkar vara juste men hur mycket regn klarar den egentligen? Och vad det gäller Softshell måste det väl vara bäst med en utan Windstoppermembran i för att få maximal diffusion när man tar på regnjackan. Blir man någonsin klok på alla dessa produkter? På femmans sport i fredags sa butikskillen att Gore ska komma med ett nytt softshellmaterial i höst som ska vara något "extra". Han rådda mig att vänta till dess med inköpen. Men jag ska ju till fjällen i sommar! Oj oj...

Litet grand om Epic

Jag har en Rim som jag haft till allt möjligt i flera månader. När den är någorlunda ren så står den emot vanligt ordinärt skvalregn (och duggregn) i flera timmar. För t.ex. en fjälltur så skulle jag dock inte välja den som regnplagg men i många andra sammanhang så är den perfekt eftersom den klarar normala regnskurar och står emot vind lagom bra. Det kan således finnas andra skäl att ta med den på turen.

/Fredrik, som numera gärna köper alternativ till Gores produkter i en from förhoppning att detta på sikt ska bidra till större mångfald och ett bättre utbud.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips