En järv har dödats i naturreservatet vid Rogen

KLAGER; sa:
I gårdagens "Mitt i naturen" visade man Myskoxar i Dovre i Norge, men där var man tvungen att använda hundspann för att ta sig ut. Eftersom skoterkörning är mycket begränsad i Norge.
Hypotes: Jag tror inte att skoteranvändningen skulle hindras med ett skoterförbud om någon har planerat att jaga myskoxe.
 
IslandTraveller; sa:
KLAGER; sa:
I gårdagens "Mitt i naturen" visade man Myskoxar i Dovre i Norge, men där var man tvungen att använda hundspann för att ta sig ut. Eftersom skoterkörning är mycket begränsad i Norge.
Hypotes: Jag tror inte att skoteranvändningen skulle hindras med ett skoterförbud om någon har planerat att jaga myskoxe.

Inte hypotes: Det blir mer komplicerat för idioterna.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=405011&avdelning_1=101&avdelning_2=136

Hoppas han får 4 år. 2 år för brottet och 2 år för att vara så korkad att han inte döljde spåren.
[Ändrat av Snubben 2007-03-30 kl 16:26]
 
Snubben; sa:
Inte hypotes: Det blir mer komplicerat för idioterna.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=405011&avdelning_1=101&avdelning_2=136

Hoppas han får 4 år. 2 år för brottet och 2 år för att vara så korkad att han inte döljde spåren.
[Ändrat av Snubben 2007-03-30 kl 16:26]
Jag håller inte med icke-hypotesen. Vi har två olika företeelser här:
- tjuvjakt. Är inte på något sätt är försvarbart, jag hoppas att (rätt) person åker dit ordentligt för detta brott.
- skoter. Ej en synonym med "tjuvjaktvapen".

Jag tror fortfarande inte ett skoterförbud gör det mer komplicerat för de som vill tjuvjaga. Ska vi förbjuda bilar för att de kan användas vid tjuvjakt? Det finns dock andra skäl än tjuvjakt som talar för att begränsa skoteråkning i nationalparker - av störningshänseende. Tyvärr tror jag inte en tjuvjägare med skoter skulle bry sig om att bytet befann sig på "fel" sid om nationalparksgränsen. Jag är inte för ett totalförbud för skoter.

Vidare, om lagstiftning mot skoteråkning införs krävs också resurser för att se till att lagen efterlevs. Jag kan ibland uppleva copyright-lagarna tämligen ihåliga, fildelning av "skyddad" musik har inte försvunnit...
Man kan inte med enbart lagstiftning få bort ett felaktigt beteende.
 
IslandTraveller; sa:
Jag tror fortfarande inte ett skoterförbud gör det mer komplicerat för de som vill tjuvjaga. Ska vi förbjuda bilar för att de kan användas vid tjuvjakt?

Jag tycker du resonerar lite fel. Om vi förbjöd bilar så skulle det faktiskt bli mer komplicerat för tjuvjägarna, men problemet är att andra skulle drabbas, eftersom biltrafik är så oerhört utbrett.

Skotertrafik i områden med utsatta djur, däremot, kan förbjudas utan att samhället börjar vackla. Naturligtvis skulle det göra det mer komplicerat för tjuvjägare, eftersom bara skoternärvaron då skulle dra ögon till sig (förutsatt att man kan övervaka förbudet). Ingen tjuvjagar väl på skidor?

Jag är för en mycket mer restriktiv skoterreglering, även om jag inte tycker skotrar är ett jätteproblem just i Funäsdalsfjällen.
 
millimeter; sa:
Jag tycker du resonerar lite fel. Om vi förbjöd bilar så skulle det faktiskt bli mer komplicerat för tjuvjägarna, men problemet är att andra skulle drabbas, eftersom biltrafik är så oerhört utbrett.
Tänk på rennäringen...
Men OK - jämförelsen är inte helt rättvis (retorisk?) men att dra in skoter i tjuvjaktsproblematiken tycker jag är att blanda äpplen och päron.

Naturligtvis skulle det göra det mer komplicerat för tjuvjägare, eftersom bara skoternärvaron då skulle dra ögon till sig (förutsatt att man kan övervaka förbudet).
Exakt. Men ett förbud tror jag inte leder till fler resurser för polisen/viltvård. Varför inte börja i andra änden?

Ingen tjuvjagar väl på skidor?
Ripjakt?

Jag är för en mycket mer restriktiv skoterreglering, även om jag inte tycker skotrar är ett jätteproblem just i Funäsdalsfjällen.
Delar din åsikt om det gäller nationalparkerna. Det skulle naturligtvis vara skönt om skoteråkarna företrädesvis höll sig till vinterlederna som finns utstakade på fjället.
 
IslandTraveller; sa:
Tänk på rennäringen...

Och här är pudelns kärna... vilka har egentligen något att vinna (eller tror att de har det) på att döda rovdjur?

Det är bra att vi har löst den här frågan nu så att vi skoterägare (eller f.d. diton) slipper att någon förknippar oss som intressegrupp med något så vedervärdigt som tjuvjakt. Det finns problemfrågeställningar med fri skoterkörning men det här är inte en av dem.

/P
 
Skotertrafik i områden med utsatta djur, däremot, kan förbjudas utan att samhället börjar vackla. Naturligtvis skulle det göra det mer komplicerat för tjuvjägare, eftersom bara skoternärvaron då skulle dra ögon till sig (förutsatt att man kan övervaka förbudet). Ingen tjuvjagar väl på skidor?

Jag är för en mycket mer restriktiv skoterreglering, .

Visst är nöjesåkningen med skoter ett problem. Men det handlar också om svårigheterna med tillsynen. Undertecknad arbetade två dagar i månaden åt Länsstyrelsen som naturbevakare/tillsynsman i ett reservat på strax över 5000 hektar. Trots en mycket aktiv tillsyn från min sida så hade vi "inkörningar" på skoterförbudsområde minst 2-3 gånger varje vintersäsong.

Det är oerhört svårt att vara på plats vid rätt tidpunkt för att komma på dessa som inte bryr sig om föreskrifterna i reservat/nationalparker. Min företrädare lyckades dock vid ett tillfälle för ganska många år sedan då han fick aktiv hjälp av polisen. Sedan hade vi för några år sedan där en besökare lyckade fotografera skoteråkningen i reservatet. Det gick till tingsrätten, men där personerna friades pga att de tillhörde ett jaktlag med jakträtt i reservatets yttre zon och menade att de bedrev viltvård, detta trots att de kört i full rulle i stora cirklar på en myr......suck.
 
Visst är nöjesåkningen med skoter ett problem. Men det handlar också om svårigheterna med tillsynen.

Jag instämmer. På vissa områden måste man tyvärr acceptera att de fåtal rötägg som finns inte alltid kan hindras.

Sidospår: exakt 6 månader efter mitt förra inlägg står jag fortfarande för vad jag skrev - oroligt :)
 
Värmlänningar, dalslänningar och dalmasar...??? Skulle tippa på att det är där det skjuts flest vargar...
Jo, det finns tamboskap där också. Förmodligen finns det ett samband mellan vargstammens storlek i området och antalet skjutna vargar, kärnområdet för varg tycks finnas söder om Östersund (http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/utbredning/). Vad gäller järv är förmodligen den tjuvjakten vanligare norrut...
 
Antagligen. Som någon så klarsynt påpekade så sker illegal jakt på rovdjur i huvudsak i områden med rovdjursförekomst...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto Järv Vilda djur 9
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Mezzner Järv i Sörmland? Vilda djur 13
pack En järv och ett lodjur dödade 80 renar. Vilda djur 5
Ulvskog Järv Vilda djur 1
Stordrulen Järv i Jämtland Vilda djur 6
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Karpaterna.se Järv i det vilda Vilda djur 3
tbergman Järv dödad efter skoterjakt Vilda djur 2
Raskesven Järv Vilda djur 9
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Norrbottningen Här har bävrarna en fristad i Kalix älv mellan husen Vilda djur 3
moon rider Vad har jag hittat ? Vilda djur 2
lsjonsson Harexplosion i Kalix. Fler i Norrbotten som har märkt det? Vilda djur 25
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
såg Vem har rivit i barken? Vilda djur 2
Johan123 Vad har gått här? Vilda djur 18
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
henry99 Vem har mött sitt öde? Vilda djur 1
_Hagbard_ Vilken fågel, har precis fått ungar i holken Vilda djur 2
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
fredrik_ha Vem har bajsat? Vilda djur 12
KLAGER I Finland har man mera exotiska djur Vilda djur 0
thomalin Vem har angripit holken? Vilda djur 5
thureb Vem har ansvaret för rovdjuren? Vilda djur 138
thureb Fågelinfluensan har stagnerat??? Vilda djur 10
Apeshaft Vilket djur har gjort detta? Vilda djur 11
thureb Har fågelviruset kommit till Oskarshamn? Vilda djur 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.