Järv i Jämtland

Jag har haft tur i Jämtland

Satt en eftermiddag i juni uppe vid Kyrkstenen, nära Nulltjärn, och spanade ut över nejderna när jag såg något stort och lurvigt lufsa fram nere i dalgången. Trodde inte mina ögon, men visst var det en järv. Den drog sig ganska långsamt norröver mot Rekdalshållet.

Ett par år senare i juli hörde jag en sen kväll några märkliga ljud en bit bort från tältet som var uppsatt uppe vid Snasahögarna. (Eller för att vara riktigt petig, väster om Tväråklumparna.) Efter en snabb titt kunde jag konstatera att det var två järvar som bråkade. Vet inte vad som orsakade bråket, hade fullt sjå att få fram kameran. Tyvärr var inte ljuset det bästa, så det ser mer ut som Loch Ness eller Storsjöodjuret på bilderna.
 
Jag har sett järvspår både mellan Vålådalen och Stensdalsstugan samt mellan Vålådalen och Lunndörrsstugan. Om dessa är några "hot spots" vet jag däremot inte. Rekdalen som går nordvästut från Vålådalen lär dock vara hett för såväl järv som lo.
 
Järv i Jämtland, jajjamensan!

Hej på er!
Kul tråd som väcker minnen till liv. Under gågna sommars vandring hade jag turen att få järv just i Jämtland. Vi satt och spisade lunch när den helt plötsligt dök upp bara 10-20m från oss, troligen utan att ha känt lukten av oss. Tyvärr hann den försvinna bakom ett litet krön medans jag fumlade efter kameran...men dök upp igen lagom för att få en hygglig bild. Detta var i Bunnerfjällen i närheten av Storulvån/Snasahögarna. Om det är en "hot spot" vet jag inte men bilden ligger för beskådan i mitt album här på Utsidan.
/Eric
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.