En jacka är ingen konst

Känns lite naivt av Fenix.

Om man inte vill att formen på en produkt ska kopieras så mönsterskyddar man den på de aktuella marknaderna. Så gör riktiga företag rutinmässigt med alla sina produkter.
Att komma viftande med upphovsrättslagen visar bara att de inte har haft någon strategi för sånt här.

Sen kanske det också är lite typiskt Fjällräven (läs: Åke Nordin) att anse att man var först med den här typen av stora dunjackor. Åke har ju personligen uppfunnit precis allt i hela friluftsbranschen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I det här fallet så är det väl tveksamt om det verkligen funnits några detaljer som man kunnat mönsterskydda. Kanske borde man byta till en betydligt större och mera dominerande logga. Annars är det ju intressant att just 70-tals jackor verkar vara populära, kommer kånken också att få en renessans?

Kånken har väl alltid sålt bra?
Idag är den ju en symbol för palestinasjalsvänstern, som säger "image är viktigare än funktion och bekvämlighet".

Jag tror att en stor del av Fjällrävens ekonomi bygger på flanellskjortor, vansinnigt föråldrade ryggsäckar och dunjackor från 70-talet...

Det är väl bara danskar som köper Kånken? Den duger ju inte till något friluftsliv alls, med sina tunna remmar utan stoppning.
Fjällräven var nog bra för 30 år sedan, men utvecklingen har sprungit förbi dem för länge sen. Ryggsäckarna är klena, tälten halvdana och kläderna gör de fortfarande i ett tyg som borde användas till presenningar och inget annat!

GustavOh; sa:
Ja inte fjällrävens iallafall.
...
Jag undrar jag om det verkligen var Stureplan som Åke designade jackan för från början?
Var det någon mer än jag som lade märke till att det förra året introducerades väldigt "naturtrogna" fjällrävenkopior (exped dun) på Stadium, vilka helt ersatte de tidigare årens Canada Geek-kopior? Från en vecka till en annan var alla CG-jackorna borta och stativen dignade istället av Fjällrävenkopior i rött och blått!

Har man själv inte koll på modet, kan man alltid kolla på kopiorna, för deras "designers" (=industrispioner) har i a f koll...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips