Dynafit bindning/køra hårt?

Hej alla.

Har precis skaffat mig ett par Vølkl Mantra med en Dynafit TLT Vertical FT samt ett par Scarpa Sprit 4 (vilka førøvrigt var mkt styvare flex æn vad jag trodde tillsammans med den svarta pløsen, så dom blev jag vældigt nøjd med).

Køpte det egentligen primært till att gå toppturer med i Lofoten, då jag bor dær, och liknande turer, alltså ca 1000 højdmeter.
Men kommer åka ett par månader till Østerrike i vinter och undrar då om bindningen pallar med lite hårdare liftbaserad offpiståkning samt kortare toppturer eller jag ska strunta i att ta med dom (lider av lite platsbrist) och satsa på vanliga lagg istællet då jag kanske kommer uppleva den som før klen?

Vet att det finns en del trådar om dynafit redan, men det ær lite om kombinationen dynafit och køra hårt. Då jag alltid kommer prioritera nedfarten mer æn færden upp. Tænkte først ett par The Duke bindnigar istællet, men var så nyfiken på Dynafit att det blev det.

Tacksam før svar.

/Viktor
 
Bläddra lite på www.wildsnow.com Har för mig att han inte rekomenderade att köra hård piståkning (där man ofta klotar) med Dynafit TLT. Själv kör jag alltid Telis när det finns lift, så jag har ingen erfarenhet.
 
Tack för svar.
Ja, vill också minnas jag läste nått sånt på wildsnow.
Fast kommer inte åka pist med dom, kommer endast bli offpist isf, fast ta hjälp av hiss för att komma upp. Man hinner ju med en hel del mer åka då och brukar ju bli lite hårdare åkning efter ett tag.
Kör också telis i pist, svårt att ha roligt i pisten annars! :p

Någon som verkligen hårdtestat dynafit, eller använder den "varje" dag?
 
inga problem för mig

Hej,
Jag har inte upplevt det som något större problem. Det som vart ett problem för mig är att mina turpjäxor (Garmont Megaride) är på tok för mjuka. Bör väl läggas till att ja inte är någon supertungviktare, väger ca 67kg.
Lite tjatigt med fångremmar när man åker liftar där man måste ta av sig skidorna bara.
Bara du lyckats fixa pjäxorna så dom är styva nog för att åka lite fortare, så kommer det nog gå bra!
 
dynafit Ti

jag kør på Ti bindningar och de ær ju lite"klenare" æn tlt. de håller! otroligt vad 235 gram kan gjøra. kør hårt i pist med dem och de har aldrig løst ut hos meg. en vænn kør med samma och då hun trillade så løste den ut precis som en alpin bindning.

annars har jag oxå mina dynafit monterade på ett par vølkl mountain med scarpa f1 støvlar. totalt vikt per ben: under 2,5 kilo. lætt! det ær gott nær man går upp men de sitter oxå fint på væg ned.

robert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.