Drickbart vatten Jotunheimen?

Hej,
planerar ett par dagars vandring i västra Jotunheimen i trakterna runt Turtagrö fjällstation. Vet ngn hur det är med vattnet i bäckarna i området öster om fjällstationen i egenskap av drickbarhet?

Mvh
Jonas

Hej! Jag har aldrig tänkt annat än att så länge du rör dig i fjällmiljö så är det lugnt att dricka vattnet. Sedan ska man vara lite försiktig så man inte bara dricker glaciärvatten har jag hört. Detta pga att den isen kan vara hur gammal som helst och tusen insekter eller renar kan ha dött och förorenat det vattnet.

Runt Turtagrö skulle jag tro att det är helt säkert annars.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hej jonas.

det ær inte några problem med att dricka fjællvatten. det med glciærvatten har jag aldrig hørt talas om men det ligger något i det. det jag brukar gjøra ær: se till att det ær fin gjenomstøming av vatten, inte stillastående vatten alltså. och drick en bit från kællan och gjærna i lite større bæckar.

drick gott!
robert

barre; sa:
Sedan ska man vara lite försiktig så man inte bara dricker glaciärvatten har jag hört. Detta pga att den isen kan vara hur gammal som helst och tusen insekter eller renar kan ha dött och förorenat det vattnet.

Detta måste vara en skröna. Enda anledningen att undvika glaciärvatten måste vara att det ofta är grumligare än smält snö.

Det kan dock påpekas att man inte enbart bör dricka smält snö under en längre tid eftersom det vattnet inte innehåller några salter eller mineraler. Drick sjövatten emellenåt eller se till att komplettera med lite mineraler om du ska vara ute länge.
(Jag fick detta tips och denna information av trte forskare vid forskningsstationen i Latnjavagge för ungefär en månad sedan.)

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips