DMM revolver

Jag upptäckte att det finns en karbin med en liten inbyggd trissa som ska minska friktionen mot repet: DMM revolver vill jag minnas att den heter. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den bra? Funkar den som den ska? Jag lurar på att skaffa ett par sådana, förutom lägre repdrag från mellansäkringar borde det vara ett (lättvikts) alternativ till karbin o trissa för 3-punkts hisssystem och liknande. ?

Vikt och prestanda ser på pappret ut att vara fullt jämförbart med andra karbiner. Inser att de inte lär vara så användbara till applikationer där man måste knyta ngt i grinden där trissan sitter, men funkar det i övrigt?
/Jörgen
 
ingen skruvkarbin

nackdelen borde väl vara att karbinen inte är en skruvkarbin. annars använder man ju alltid skruvkarbiner i såna lägen.
 
Jag har köpt mig en sådan (hittade den i en butik i London och kunde inte motstå den). Främsta användningsområdet som jag tänker mig är för hjälphiss och andra räddningscenarier där man behöver utväxling, men självklart oxå hissning av annat än replagskamrater ;) Jag kan bara säga att den känns helt ok i finish och att handha, men har inte testat den på riktigt ännu.

Att den inte är låsbar ser jag inte som ett problem då jag vid de användningsområden jag tänkt mig har min reverso eller annan repbroms/klämma inbyggd i systemet.

Däremot är jag lite tveksam till att helt ersätta kraftiga block med revolvers i ett hissystem. Livslängden känns kortare än kraftiga kullagrade block samt att radien som repet skall runt är betydligt mindre än t.o.m. de minta blocken.

//David
 
För fall i små kilar

Hej!

Önskade och fick en i julklapp. Tänkte ha den för tunnt säkrade projekt; för att minska fångrycket i små kilar och friends (läs svart Alien). Kan säkert också kombineras med ryckdämpare.

/Örjan

PS
Har inte fallit i den än.
DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.